HELLAS KANSLOOS IN FINALE

HAAGSE HANDBALSTERS ZIJN OP  NA DEGRADATIESTRIJD

Almere – De teleurstelling was na afloop niet eens zo groot. Een enkele speelster van Hellas had wat vochtige ogen, maar veel tranen vloeiden er niet. De nederlaag in de bekerfinale tegen Dalfsen was merkbaar vooraf ingecalculeerd. Alleen de uitslag (33-19) vormde een tegenvaller voor de Haagse handbalsters.

Voor de ploeg van interim-trainer Nico Stet was het seizoen vorige week in feite al afgesloten met de gewonnen degradatiewedstrijd tegen Kwiek Raalte. ,,Handhaving in de eredivisie was ons doel. Daar hebben we alle kaarten op gezet,” gaf Stet als verklaring voor de magere prestatie van zijn adepten. ,,Het bereiken van de bekerfinale was een mooi toetje, maar het smaakte alleen niet zo lekker. Het was op bij de speelsters na die laatste beslissende wedstrijd.”

Een extra moeilijkheidsgraad was dat Serco/Dalfsen de tegenstander vormde in die eindstrijd. De formatie van succescoach en prijzenpakker Peter Portengen heeft de laatste jaren alles gewonnen wat er maar te winnen viel. Landstitels, bekers, supercups. Alleen een opponent in topvorm kan het de regerend kampioen lastig maken. Hellas verkeerde zeker niet in goeden doen en was daarom vanaf het begin al kansloos.

Tot aan 5-5 ging het nog even, maar dat was vooral te wijten aan het ongeïnspireerde spel van Dalfsen. Balverlies, schoten op paal en lat kenmerkten het stroeve begin van een partij die maar niet op gang wilde komen. Hellas probeerde het wel, maar het ontbrak aan de kracht en het venijn om er een echte krachtmeting van te maken. En Dalfsen vond het wel best zo. Het speelt zaterdag nog de beslissende wedstrijd om de landstitel tegen VOC in Amsterdam. ,,Daar moeten we ook nog wat voor bewaren,” blikte Portengen met een veelzeggende grijns vooruit.

In het verloop van de eerste helft nam Dalfsen al zo veel afstand (16-10 bij de rust), dat Portengen in het tweede half uur ook zijn wisselspeelsters kon inzetten. Hellas-coach Stet probeerde van alles. Hij veranderde van verdedigingssysteem en wisselde speelsters naar andere posities, maar het mocht allemaal niet baten. Veel aanvalsacties smoorden in de defensie door te opzichtig afspelen of door geforceerde schoten in het blok.

Zonder enige vorm van spanning sukkelde de partij naar het einde. Af en toe was er een aardig doelpunt van Haagse zijde, maar het applaus ging toch voornamelijk naar de wervelende acties van Dalfsen. Lisette Moelker speelde haar laatste wedstrijd voor Hellas en was zichtbaar geëmotioneerd. ,,Niet zozeer door de nederlaag, maar het is wel jammer op deze manier afscheid te moeten nemen. Maar ja, we hebben toch een zilveren medaille,” probeerde ze het van de positieve kant te bekijken.

Doelpunten Hellas: Celine Michielsen (4), Angelique van Duijvenbode (3), Lisanne van Vliet (3), Talisa Groen (2), Paula Berest (2), Michelle Favre (2), Fenne Rijks, Lisette Moelker en Paulien Barendrecht.

CELINE MICHIELSEN NAAR TRIER

Celine Michielsen, de cirkelloopster van Hellas, heeft een contract getekend bij het Duitse DJK/MJC Trier. De 20-jarige handbalster van Jong Oranje kwam drie seizoenen geleden van Internos Etten-Leur via Nieuwegein naar Hellas. Trier komt uit in de eerste Bundesliga.

BART RAVENSBERGEN DE BESTE KEEPER

Voormalig Hellas-doelman Bart Ravensbergen is door de eredivisietrainers gekozen tot de beste keeper van het afgelopen seizoen. De 21-jarige uit Voorschoten afkomstige Ravensbergen won zondag de landstitel met zijn club Eurotech/Bevo. Hagenaar Tim Bottinga (Quintus, komend seizoen Aalsmeer) werd  verkozen tot talent van het jaar. Luc Steins (Limburg Lions) tot beste speler.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Aan de slag met de clubtent, meld je aan om te helpen!
PEC VOORBEELD HELLAS