QUINTUS GEEFT NIKS WEG

WESTLANDSE PLOEG HEEFT LOT HAAGSE RIVAAL IN HANDEN

Den Haag – De nederlaag zaterdag tegen E&O kwam bij de vrouwen van Hellas als een mokerslag aan. Niet alleen het verlies op zich tegen de zwakker ingeschatte Drentse club deed pijn. Maar vooral de wetenschap dat de Haagse topclub moet uitkomen in de degradatiepoule deed vreselijk zeer. Toch moet Hellas zich weer opladen voor het duel van zaterdag (19.00 uur, Van der Voorthal Kwintsheul) met rivaal Quintus. Het is de laatste kans voor Hellas. De Haagse ploeg hoeft van de Heulse opponent geen cadeautje te verwachten.

Het is de laatste partij van de reguliere competitie. Het had het duel moeten worden waarin nog zou worden gestreden voor de bonuspunten in de kampioenspoule. Maar Quintus plaatste zich inmiddels vrij eenvoudig voor de play-offs, terwijl Hellas straks in die armoedig play-down actief zal zijn.

Er is nog een dunne strohalm voor Hellas. Spelbepaalster Talisa Groen: ,,We hebben maar één opdracht en dat is winnen van Quintus. Dat is onze enige kans. We hebben het niet in eigen hand. Hoe het dan volgend seizoen verder moet, zien we dan wel weer. De evaluatiegesprekken moeten nog plaatsvinden. Eerst deze wedstrijd en de nacompetitie goed afmaken.”

Gelet op de rivaliteit tussen Quintus en Hellas zal de Westlandse club van coach Curescu, die altijd wil winnen, het Haagse zusje niet de helpende hand toereiken. Gekscherend zei de van oorsprong Roemeense coach: ,,Een paar miljoen zou wel helpen. Laat het schip met geld maar binnenvaren. We kunnen wel wat gebruiken met onze Europa Cup wedstrijden. Maar nee, het zit gewoon niet in mijn aard om een tegenstander te laten winnen. Dat zou wel heel onsportief zijn. Wij willen onze sportieve plicht doen ten opzichte van bijvoorbeeld E&O, al hebben wij daar zelf van verloren. Ook mijn speelsters denken er zo over. Wij vinden het aan de ene kant jammer dat Hellas het niet gehaald heeft, omdat we de derby’s in de play-offs missen. Bovendien reizen we liever naar Den Haag dan naar Emmen. Maar aan de andere kant is het goed voor ons, omdat wij nu meer aandacht krijgen in de kampioenspoule.”

Hellas zal het zaterdag dus op eigen kracht moeten doen. Als dat niet lukt, gaat de roemruchte club met de vele landstitels volgende week in de planning van de competitieleider voor de strijd tegen de degradatie.

Onmiddellijk doemt daarbij het scenario op van een paar jaar geleden. Hellas verzeilde toen onder trainer/coach Marc Klein ook onverwacht in de degradatiepoule. Iedereen dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen, maar tot ontsteltenis van de Haagse fans vloog Hellas er toch uit.

Curescu, die een Hellasverleden heeft: ,,Als ze het niet redden, is dat zuur voor de echte Hellenen, maar wij kunnen ze daar als Quintus niet bij helpen. Wij gaan er zaterdag vol voor en willen het goede ritme van de EC-wedstrijden in Portugal vasthouden voor de play-offs.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

PRESTIGEDUEL TUSSEN QUINTUS EN HELLAS
WIE VOLGT OVERKLEEFT OP ?