QUINTUS OPPERMACHTIG IN DERBY

ANA PAVKOVIC SCHIET DERTIEN KEER RAAK VOOR HELLAS

Den Haag – De streekderbys tussen Hellas en Quintus staan altijd bol van de spanning. De toeschouwers gisteren bij de vrouweneditie van deze tweekamp kwamen wat dat betreft bedrogen uit. De Westlandse ploeg won opvallend eenvoudig met 23-31. De dertien doelpunten van Ana Pavkovic konden daar voor Hellas niets aan veranderen.

Het affiche leek zo mooi als inhaalwedstrijd op een doordeweekse avond. Vooral ook, omdat Hellas afgelopen zaterdag nog zo verrassend titelkandidaat VOC had geklopt. Een fraaie zege na een week vol hectiek vanwege het ontslag van trainer Erik van der Wel. Bovendien leken beide rivalen extra aan elkaar gewaagd, omdat Quintus de laatste weken nog niet de juiste vorm te pakken had. Maar precies op het goede moment heeft het keurkorps van oefenmeester Alex Curescu zich hervonden.

,,Want als we één ding niet willen, is het verliezen van Hellas,”, luidde vooraf de berichten in de social media. En dat gebeurde dus ook niet. Even, in de eerste tien minuten, was de thuisclub tot aan 4-4 gelijkwaardig aan de Heulse opponent. Maar daarna kon Hellas bij lange na niet de sterke vorm van zaterdag evenaren. ,,Wat een wereld van verschil,” moest ook interim-caoch Fred Michielsen constateren. ,,Veel minder bezieling. Weinig overtuiging. Onvoldoende druk op de dekking van Quintus. Het is eigenlijk het bekende effect. Tegen VOC was het een topprestatie en dan gaat het de wedstrijd erna vaak mis.”

Bij de 9-13 ruststand was nog niets verloren voor Hellas. En toen de makkelijk scorende Ana Pavkovic direct in het begin van de tweede helft  voor 11-13 zorgde, rekenden de toeschouwers nog even op een echte strijd. Die kwam er niet, omdat Quintus door Kelly Dulfer en Kelly Vollebregt binnen vijf minuten de voorsprong uitbouwde naar 11-17. Op dat moment was al duidelijk dat de thuisclub een verloren partij speelde.

De Westlandse coach Alex Curescu: ,,Ik zag eindelijk weer de vertrouwde felheid bij mijn meiden. Er zat ook meer lijn in het spel. Naarmate de voorsprong groeide, gingen ze steeds beter spelen. Zo kunnen we met een gerust gevoel naar de play-offs toewerken.”

In het verdere verloop van het weinig spectaculaire kijkspel was vooral de rol van de linkshandige Ana Pavkovic opvallend. De rechterhoekspeelster van Hellas scoorde dertien keer en deed dat met bijna speels gemak. Lang blijven hangen in de lucht en dan feilloos de bal in de kruising schieten.

Bij Quintus kwamen de doelpunten van vrijwel alle posities. Vooral Rianne Zonneveld vanaf de cirkel en de nauwelijks af te stoppen Kelly Dulfer lieten zich nadrukkelijk gelden. Verheugend was voorts het betere schotwerk van Lisanne Zwinkels, die de weg naar boven weer gevonden lijkt te hebben. Bij 16-23 en 18-26 dreigde zelfs een forse afstraffing, maar Hellas kon door treffers van Ana Pavkovic het verschil beperkt houden tot 23-31.

Doelpunten Hellas: Ana Pavkovic (13), Melisa Osmanagic (3), Talisa Groen (2), Angelique van Duivenbode (2), Shantella Smid, Lisanne van Vliet en Kelly de Vette.

Quintus: Kelly Dulfer (5), Lisanne Zwinkels (5), Rianne Zonneveld (5), Kelly Vollebregt (4), Britt van Steekelenburg (3), Tess van Buren (3), Daisy Hage (3), Jamy de Ruijter (2) en Nicole van Meteren.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Kanjer van de Week Ygor Vollebregt