REGIO MET VIER TEAMS STERK VERTEGENWOORDIGD IN EREDIVISIE

Den Haag – De handbalsport floreert in de Haagse regio. Op het hoogste niveau zullen maar liefst vier ploegen aan de competitie beginnen. Vanaf zaterdag 1 september zijn zowel de vrouwenteams van Quintus en Hellas als de mannenploegen van Quintus en Hercules actief in de eredivisie. Een analyse van de kansen, de verwachtingen en de sterkte van het kwartet topteams.

Vrouwen Quintus (trainer Alex Curescu)
Met de nieuwe oefenmeester Curescu zijn de verwachtingen hoog gespannen bij de Westlandse club. Vorig seizoen presteerde de jonge formatie van, toen nog Jos Klepke, boven verwachting. De vierde plaats in de competitie en de bekerfinale beloofden veel voor de toekomst. Aan ‘prijzenpakker’ Curescu de taak die belofte waar te maken. De sterke selectie is vrijwel in tact gebleven. Keepster Marsha Vollebregt is gestopt, maar daarvoor kwam international Larissa van Dorst van Bayer Leverkussen in de plaats. Voorzichtig wordt in Kwintsheul al gedroomd van een plaats in de finale om de landstitel en (opnieuw) een plek in de bekerfinale.
Vrouwen Hellas (trainer Erik van der Wel)
De Haagse club grossierde in het verleden in prijzen. De laatste jaren moet Hellas even pas op de plaats maken. De vijfde plaats vorig seizoen was behoorlijk, maar gaf geen indicatie voor een hoge klassering dit seizoen. Van der Wel heeft daar geen moeite mee. Hij bouwt rustig verder aan een stabiele topclub. De resultaten komen dan vanzelf. Hellas raakt niet snel in paniek als het eens een jaartje tegenvalt. De Haagse vrouwen zullen zeker weer tot de kampioensgroep doordringen. Maar voor de grote prijzen moet men nog even geduld hebben in de residentie. Basisspeelsters Kirsten van Vliet en Marlen Arroyo zijn gestopt. Aanwinst is jeugdinternational Celine Michielsen van Nieuwegein.
Mannen Quintus (technisch duo Eelco Overkleeft/Jeroen Sebel)
De trainers beginnen aan hun derde seizoen bij de Westlandse club. Ze worden alom geroemd om hun aanpak. Het tweetal is uitstekend bezig, maar heeft de pech dat er geen grote aankopen kunnen worden gedaan. Vooral een linkshander voor de rechteropbouwplaats zou geen overbodige luxe zijn. Alle pogingen om die aan te trekken liepen spaak, al waren ze er dicht bij. Er konden wel twee sterke keepers worden aangetrokken: Marco Woltersom van E&O en Lars Hemmes, de jongere broer van eerste doelman Sven Hemmes. Daar ligt het probleem dus niet. Ook verdedigend zit het meestal wel goed in elkaar bij de Heulse ploeg. De aanvallende acties zijn doorgaans prima opgezet, maar de afronding liet het voorbije seizoen nogal te wensen over. Dat zal beter moeten voor een hoge klassering.
Mannen Hercules (trainer Menno de Klerk)
De nieuwkomer in de eredivisie zal het, net als Hellas vorig seizoen, zwaar krijgen op het hoogste niveau. De Hagenaars zullen geen rol van betekenis spelen voor een plaats bij de topzes. Een plek in de degradatiepoule is per traditie onvermijdelijk voor de promovendus. Vooral qua fysieke kracht zal Hercules het moeten afleggen tegen de zwaargewichten uit de bovenste groep. De Hagenaars spelen aantrekkelijk, technisch handbal, maar alleen daarmee ga je het in de eredivisie niet redden.
Een aanwinst is zeker de lichtvoetige Nick Masmeijer, die vanwege zijn studie terugkeerde naar zijn oude club. Met de geroutineerde Jorik Lommen en Ricco Masmeijer zal hij met zijn ervaring opgedaan bij Hurry-Up moeten proberen met Hercules te overleven.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

Meiden A spelen trio op 16 september