ZWETEN OM OOIEVEAARS CUP

HAAGSE HANDBAL DAGEN BEWIJZEN  BESTAANSRECHT

Den Haag – Respect, veel respect was er voor de handballers tijdens de strijd om de Ooievaars Cup. Onder tropische temperaturen was het zwoegen en zweten in de bloedhete sporthallen. Toch spaarden de spelers zich niet en werd er met veel inzet gestreden. Het Belgische Achilles Bocholt van de Limburgse toptrainer Pim Rietbroek werd ongeslagen winnaar.

Voor de trainers was het resultaat minder belangrijk. Zij gebruikten het toernooi vooral voor het uitproberen van nieuwe spelers en het schaven aan de spelpatronen. Ondanks al die experimenten viel er te genieten van fraaie staaltjes handbal. Zo maakten Hercules en het Rotterdamse HARO er zaterdag een boeiend kijkspel van. De Hagenaars debuteren over twee weken in de eredivisie. Uitgerekend HARO is dan de eerste tegenstander. Coach Menno de Klerk moest het doen zonder de geblesseerde basisspelers Jorik Lommen, Ricco Masmeijer en Wesley Hage. Hij kon wel beschikken over de teruggekeerde aanwinst Nick Masmeijer. Die liet door zijn snelle en beweeglijke spel meteen zien van grote waarde te zijn voor zijn oude club. Het werd uiteindelijk 16-16 en dat was een terechte uitslag.

Ook Hellas speelde weer technisch verzorgd handbal. De ploeg van coach Nico Stet degradeerde het voorbije seizoen en wil zo snel mogelijk terug. De Hellenen wonnen de eerste partij van Hercules (14-9), dat de plaats van Hellas in de eredivisie heeft ingenomen. Ook tegen de latere winnaar Bocholt (14-15) en HARO (20-20) maakten de Hellenen indruk. Stet kan komend seizoen over vrijwel dezelfde ploeg beschikken en is met Tachos Waalwijk serieuze kandidaat voor de titel.

Quintus stuurde een mix van het tweede team met de jeugdige talenten. Alex Koop, Mitchell Verbraeken en Pascal Haak waren zaterdag in Den Haag te bewonderen. Zondag moesten zij met de hoofdmacht van coach Overkleeft mee naar Antwerpen voor het duel met Sasja. De nog jonge, maar toch al ervaren Lex Dofferhoff was opnieuw de gangmaker bij de Westlanders.

De Wings Hermes Combinatie hield zich evenals vorig jaar goed staande tussen al die hoger spelende teams. Coach Bart de Koning heeft vooral een keepersprobleem na het vertrek van broer Maarten-Jan (naar HARO) en de blessure van Eric van Meerkerk. De hoop is nu gevestigd op Michel Pronk, de voormalig topkeeper van Hellas, die zijn klasse nog eens demonstreerde. Verder houdt De Koning zijn ploeg compleet ondanks de belangstelling voor schutters Mark Broers en Ferry Bakker.

DIOS uit Den Hoorn trad aan met de nieuwe coach Joris Witjens. Hij was zondag weer even terug op bekende bodem in de Hellashal. Met de Haagse club behaalde hij in 2008 de landstitel. Afgaande op de reacties van de spelers lijkt Witjens de perfecte oefenmeester voor DIOS. De ploeg moet duidelijk nog aan spelritme winnen, maar met de ambitieuze Witjens zal dat zeker lukken.

De organisatoren Rene Lier, Frank van Engelen en Alex Curescu konden terugzien op een geslaagd evenement. ,,Er komt zeker een vierde editie volgend jaar. Daar gaan we meteen mee aan de slag,” aldus het trio vastberaden.

Eindstand:

Bocholt 12 punten, Hellas 8, HARO 8, Hercules 7, DIOS 5, Quintus 2 en WHC 0.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

REGIO MET VIER TEAMS STERK VERTEGENWOORDIGD IN EREDIVISIE