STORMACHTIGE OPMARS BIJ HELLAS TUSSEN DE PALEN

JEUGDIGE HANDBALKEEPER BOLMAN (19) GRIJPT DIRECT ZIJN KANS

Het was even schrikken toen de eerste keeper van Hellas, Caspar Hovingh, onlangs geblesseerd raakte. Plotseling moest het jeugdig talent Storm Bolman (19) bij de eredivisieclub tussen de palen. Zonder enige schroom greep de handbaldoelman zijn kans en maakte veel indruk.

Mede door het fabuleuze keeperswerk van de in Delft geboren Bolman klopte Hellas met overtuigende cijfers koploper Houten. Een week later blonk hij opnieuw uit in Rotterdam tegen Feyenoord met een ongekend hoog stoppercentage van 52%. De van Oliveo Pijnacker afkomstige doelverdediger is geen jongen die zichzelf op de borst slaat.

,,Ik ben blij, dat ik mijn team op deze manier heb kunnen helpen”, zegt hij daags na die geweldige prestatie zonder ook maar een zweem van opschepperij. Bescheiden deelt hij de successen met zijn ploeggenoten: ,,Ik sta er om die ballen te pakken. Dat kan ik alleen goed doen met behulp van mijn verdediging. Het samenspel met de dekking is heel belangrijk. Als die optimaal werkt, is het voor mij makkelijker om uit te blinken. Wij hebben al het hele seizoen het minste aantal tegendoelpunten in de eredivisie.”

TRANSFER NAAR HELLAS

Bolman begon op zijn negende jaar met handballen bij Oliveo. ,,Een vriend van mij speelde daar en heeft mij meegenomen. In het begin heb ik in het veld gestaan, maar na een jaar had ik door dat het keepen mij beter lag. Ik heb met mijn team zo’n vijf seizoenen in de jeugddivisie gespeeld.”

Zijn transfer naar Hellas was aan het begin van dit seizoen snel beklonken. ,,Ik ben gebeld door keeperstrainer Bart Uijtdebroek of ik een keertje wilde meetrainen. Dat is ons allebei goed bevallen. In het begin was het nog erg wennen en duurde het even voordat ik mij op mijn gemak voelde”, zegt Bolman, die van nature nogal stil is. ,,Maar gelukkig kende ik Twan Klompé die al eerder naar Hellas was gegaan. En ook met Rens Hulspas kan ik het goed vinden, al zijn wij directe concurrenten. Met Caspar Hovingh maken we elkaar met zijn drieën beter.”

Storm Bolman is ook sociaal bewogen. Samen met zijn voormalige juniorenteam bij Oliveo zette hij zich in voor het goede doel Swim to Fight Cancer. ,,We moesten twee kilometer door het kanaal van Delft zwemmen en hebben met ons team 4800 euro opgehaald. In totaal zelfs bijna 172.000 euro. Ik ben trots op de mensen in mijn stad. Mijn moeder zit in het bestuur en ik heb meegezwommen, omdat te veel mensen in mijn omgeving vechten tegen deze rot ziekte.”

BIJZONDERE VOORNAAM

Zijn bijzondere voornaam komt uit het creatieve brein van zijn ouders. ,,Mijn zus heet Sterre en mijn broertje Sorin, wat zon betekent in het Roemeens. Al onze namen beginnen met de letter s en hebben te maken met de lucht.”

Onder de vleugels van Bart Uijtdebroek, die inmiddels veel keepers naar de top heeft gebracht, kan Bolman zich verder ontwikkelen. De befaamde keeperstrainer: ,,Storm heeft het goede postuur voor een keeper; hij is groot, lenig en niet bang. Bovendien is hij bereid om hard te werken en veel te leren. Een leuke, rustige gast om mee te werken.”

Ook zijn geblesseerde collega Caspar Hovingh is vol lof over zijn concurrent. Het tekent de prima sfeer binnen het team als hij zonder jaloezie zegt: ,,Ik ben blij, dat Storm het zo goed oppakt. Anders hadden we misschien vier punten minder gehad de afgelopen twee weken. Het teambelang gaat boven mijn ego.”

Over zijn ambities is de talentrijke Bolman duidelijk. ,,Ik wil beter worden en mijn techniek ontwikkelen. Dan hoop ik ooit in vertegenwoordigende teams te komen. Ik zit bij Hellas bij een topclub in de eredivisie. De keeperstraining is conditioneel zwaar, maar heel erg leerzaam. Mijn positionering in het doel is veel beter geworden. De toekomst moet uitwijzen of ik verdere stappen kan maken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

OUDE GLORIE VAN HELLAS ZORGT VOOR SENSATIE IN BEKERTOERNOOI