STRIJD TUSSEN DE PALEN

BROERS NICK EN RENÉ DE KNEGT:  HELLAS DEGRADEERT NIET

Den Haag – De handballers van Hellas moeten zaterdag in Amsterdam winnen van Aristos om niet rechtstreeks te degraderen uit de eredivisie. Een zware klus waarbij veel afhangt van het keepersduo René en Nick de Knegt. Een gesprek met de talentrijke broers uit Zoetermeer over ambitie én de kans op handhaving.

Waar is jullie handballoopbaan begonnen?

Nick de Knegt, 21 jaar, student Sport en Bewegen: ,,Bij de jeugd van Gemini in Zoetermeer. Daarna ben ik overgestapt naar Hellas toen ze me vroegen eens te komen meetrainen. Met Hellas ben ik Nederlands kampioen geworden bij de A-jeugd. Ben nu bezig aan mijn vierde seizoen.”

René de Knegt, 19 jaar, student Ondernemer Detailhandel: ,,Ik ben ook bij Gemini begonnen en naderhand naar Hellas gegaan, mijn broer achterna. Voor mij het derde seizoen bij Hellas. Het was altijd mijn droom bij Hellas te gaan keepen.”

Wat heeft je broer voor karakter?

Nick: ,,René is heel actief thuis. Hij doet de klusjes, ruimt dingen op en maakt zelfs zaken in orde die ik zou moeten doen. Hij is serieuzer dan ik en kan zich heel goed focussen op zaken die hij belangrijk vindt. Dat vind je terug in zijn benadering van het handbal.”

René: ,,Nick is een vrolijke jongen. Heeft niet zo snel last van problemen. Hij is makkelijker dan ik. Maakt zich minder snel druk als er iets anders loopt dan zou moeten. Thuis vinden ze dat hij nogal laks is met het uitvoeren van klusjes. Maar in sport is hij wél gedreven.”

Hoe leeft sport binnen jullie gezin?

Nick en René: ,,We zijn gek van sport. Vader en moeder hebben niet gehandbald, maar zijn wel sportief. Pa heeft bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam gelopen, in 3.16 uur. Dat is best goed. We kijken altijd met z’n allen naar handbal op tv, Champions League via de live stream. En we zijn al een paar keer naar de Final Four geweest in Duitsland. We zijn van huis uit flink gestimuleerd om hard te trainen en iets te bereiken.”

Van wie hebben jullie het keepen geleerd?

Nick en René: ,, Onze coach Neso Saponjic is een enorme motivator. Hij wil altijd dat we een 8 of 9 keepen. Accepteert geen zesje. Bij Hellas hebben we twee keeperstrainers, Bart Uijtdebroek en Arold Holman. Een luxe. Ze waren zelf goede keepers. Bart pakt ons flink aan, doet veel aan conditie en techniek. Arold is van de analyses en leert ons tactisch veel. Zij vormen een geweldige combinatie voor ons als keepers.”

Waar liggen jullie ambities?

René: ,,Toen ik bij Gemini keepte, was Hellas altijd de grote club waar ik naartoe wilde. Bart Ravensbergen was daar mijn voorbeeld. Hij is door Bevo aangetrokken en landskampioen geworden. Straks gaat hij naar het buitenland. Dat traject wil ik ook, met als eindstation Kiel in de Bundesliga. Mijn idool is de Fransman Thierry Omeijer.”

Nick: ,,Ik heb niet zo’n uitgestippeld plan. Ben wel net zo fanatiek, maar meer van binnen. Ik wil eerst proberen een vaste plek in het eerste van Hellas te veroveren. Daarna zie ik wel verder. René is ambitieuzer.”

Hoe liggen de kansen zaterdag?

Nick en René eensgezind: ,,Winnen, geen discussie mogelijk. Het zal een close call worden, maar wij degraderen niet.”

De Knegt

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

VREUGDE-EXPLOSIE HELLAS
De wedstrijd Aristos - Hellas is volledig uitverkocht!