VREUGDE-EXPLOSIE HELLAS

HAAGS TEAM WINT EN LEEFT NOG IN EREDIVISIE

Amsterdam – De vreugde-explosie was enorm. De handballers van Hellas vlogen elkaar in de armen en renden juichend over het veld. De 18-19 overwinning op Aristos voorkwam rechtstreekse degradatie voor de Hagenaars. Nog twee wedstrijden tegen periodekampioen HARO en Hellas speelt ook volgend seizoen eredivisie.

,,Dit hebben we alvast binnen,” glunderde de winnende coach Neso Saponjic. ,,Ik wist dat het zwaar zou worden, maar ik heb er steeds in geloofd. En die twee wedstrijden tegen HARO winnen we ook. We zitten nu in een flow.”

Het duel tussen Aristos en Hellas was zo’n typische degradatiewedstrijd. Gelet op de grote belangen geen mooi handbal, maar er werd gebikkeld en gebeukt. Die strijd én de zinderende spanning maakten alles goed in de bomvolle Amsterdamse sporthal. Met Hellas, dat het hele seizoen al steunt op een ijzersterke verdediging en uitblinkende keepers, als verdiende winnaar. Al hadden de Hellenen in de slotfase nog ten onder kunnen gaan als de thuisclub zorgvuldiger met de kansen was omgesprongen.

Doelman René de Knegt, die opnieuw een puike partij keepte, kon zijn geluk niet op. ,,Ik zei het toch: wij gaan echt niet degraderen. Terecht, we hebben de hele wedstrijd voorgestaan en waren de betere ploeg.”

Daarmee sloeg De Knegt de spijker op de kop. De Amsterdammers knokten net zo hevig, kwamen zelfs op een 3-1 voorsprong, maar moesten in Hellas op technisch/tactisch gebied  hun meerdere erkennen.

Na de snelle achterstand herstelden de Hellenen zich en poetsten die nadelige marge binnen tien minuten weg naar een 6-10 voorsprong. Een hoofdrol was daarbij weggelegd voor Wessel Kuiper. De lange schutter kreeg veel speeltijd en maakte zijn uitverkiezing waar. Hij schoot in de openingsfase vier keer loepzuiver raak en zorgde voor  listige passjes naar Wessel de Groene en Pim van Starrenburg aan de cirkel. Kuiper, die dit seizoen nog niet veel aan bod kwam: ,,Ik kreeg nu het vertrouwen. Dat deed me goed. Ik voelde me zeker en ineens vlogen al die ballen erin.”

Het werd vervolgens buffelen voor Hellas om die marge vast te houden tot aan de rust. Dat lukte, vooral door de bijna niet te passeren verdediging onder aanvoering van Wessel Coster. Bij het wisselen bedroeg het verschil nog steeds drie (9-12) door een fraaie treffer van  Semmy Stigter.

Direct na de rust ging het even mis (13-13), maar vervolgens zorgde Stigter in overtal en uit een strafworp voor 13-16. Toen aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen daarna bij het signaal tijdspel snoeihard 13-17 binnenschoot, leek de buit voor Hellas binnen.

Maar Aristos, bekend om de knokkersmentaliteit, bracht de Hellenen bij 17-18 nog flink in de problemen. De 17-19 van Pim van Starrenburg werd gevolgd door de 18-19 van Jordi Kuijpers en een rode kaart voor Quinten Ouderland.

In de resterende minuut namen beide coaches nog een time-out maar de gelijkmaker, die voor Hellas fataal zou zijn, bleef uit.

Een opgeluchte voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg: ,,Vorige week met de dames zat het tegen, nu zat het gelukkig eens mee. Wat ben ik blij voor die gasten.”

En Aristos-coach Serge ter Horst toonde zich een sportief verliezer: ,,Hellas heeft verdiend gewonnen. Zij waren vanavond de betere ploeg. Wij konden te weinig brengen. Maar we kijken terug op een mooi seizoen.”

Doelpunten Hellas: Wessel Kuiper (5), Semmy Stigter (4), Loek van Bergen (3), Pim van Starrenburg (2), Wessel de Groene (2), Ubbo Starrenburg, Wessel Coster en Kevin Kersten.

Doelpunten Aristos: Jeroen de Ruijter (5), Jordi Kuijpers (3), Mike van Dongen (3), Rick Hellinga (3), Reinder Woudstra (2), Ralph Weijden, Quinten Ouderland.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde ( ****): Door de grote belangen was er geen sprake van mooi technisch handbal. Toch viel er volop te genieten van fraaie staaltjes handbal. De spanning en de enorme werklust maakten alles goed. De sfeer in de Aristoshal was formidabel, zowel door de fanatieke aanhang van Aristos als door de bus supporters van Hellas.

Scheidsrechters (****): De scheidsrechterscommissie had er verstandig aan gedaan een internationaal ervaren topkoppel op dit duel te zetten. De broers Ruud en Paul Geraets floten een voortreffelijke wedstrijd. Oplaaiende conflicten en opstootjes werden door hun rustige optreden direct de kop ingedrukt. Ze straften waar nodig en lieten doorgaan waar dat kon. Zo bleef alles binnen de perken in dit hectische duel.

Beste spelers: Bij Aristos waren er geen echte uitblinkers. Jeroen de Ruijter schoot er ondanks zijn schouderblessure toch weer vijf in met beperkte speeltijd. Rick Hellinga is een snelle en handige speler die altijd voor gevaar zorgt.

Bij Hellas was Wessel Kuiper sterk op dreef. Hij schoot vijf keer raak en was lekker fel. Doelman René de Knegt toonde opnieuw zijn grote vorm van de laatste weken. Cruciale stops op de momenten dat Hellas even een moeilijke periode doormaakte.

Aristos

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN