THIERRY VAN ZUNDERT: ‘LATEN ZIEN HOE GOED WIJ ALS HELLAS HANDBALLEN’

AD SPORT / Peter Lotman – Veel studeren en toch ook nog flink trainen, bepalen in belangrijke mate de dagindeling van Thierry van Zundert, de snelle hoekspeler van de Haagse eredivisieclub Hellas.

“Na het afronden van mijn Master Clinical Neuropsychology ben ik met een traineeship Data Science & Business Analytics begonnen. Op dit moment ben ik nog niet gedetacheerd bij een bedrijf, dus doe ik vooral veel zelfstudie thuis. Dit houdt in het programmeren en werken met online datasets. Ook werk ik mee aan een online platform waar informatie te vinden is voor bedrijven en individuen over data science, cyber security en informationmanagement.”

Niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk probeert de 25-jarige Van Zundert in conditie te blijven. “In deze coronaperiode probeer ik fit te blijven door veel te bewegen. Ik ga hardlopen en doe thuis krachtoefeningen. Ook ga ik regelmatig een flink stuk longboarden. Op die manier blijf ik nog enigszins fit, maar het is natuurlijk toch niet helemaal hetzelfde als een handbaltraining. Ik mis het handbal en vooral de club dan ook ontzettend. Normaal ben ik bijna de gehele week op Hellas te vinden, om zelf te trainen, training te geven of een wedstrijd te spelen. Ook ben ik er altijd om de wedstrijden van mijn vriendin Saskia van Zanen en van de heren van jong Hellas te bekijken. Dat is nu allemaal in één keer weggevallen. Ook de gezelligheid van het team mis ik enorm.”

Sterk teamgevoel

Thierry van Zundert, befaamd om zijn razendsnelle breaks en circusachtige valworpen uit de hoek, kijkt met een goed gevoel terug op het abrupt afgebroken seizoen. “Ik ben tevreden hoe het allemaal is gelopen. Het is een jaar geweest, waarbij er een stel jonge gasten is bijgekomen nadat een aantal basisspelers was vertrokken. Dat was even wennen voor het gehele team. We moesten aftasten hoe het ging en op elkaar ingespeeld raken. Al snel waren wij een hechte selectie en hebben met name de eerste helft van het seizoen goed gepresteerd. Dat teamgevoel is mede dankzij onze coach Fernando Nunes tot stand gebracht. Ik ben erg tevreden hoe hij voor de club en het team heeft gewerkt. Ik heb zelf ook lekker gespeeld. We hebben het met elkaar gedaan en iedereen was daarin even belangrijk.”

Het plotselinge vertrek van Fernando Nunes was ook voor Van Zundert een bittere pil. “Het was een enorme tegenvaller. Vanwege het coronavirus gebeurde de mededeling online. Niemand had het zien aankomen en we waren er dan ook flink van slag door. Hij is een coach, die behalve voor het team ook veel voor de club deed, zoals gasttrainingen geven en ondersteunen op trainingskampen. Het is erg fijn om iemand zo betrokken bij de club te zien. Het is jammer dat hij weg gaat, maar ja, dat hoort er ook bij.”

Goed handballen

Het komende seizoen is er ook voor Thierry van Zundert, die ooit met handballen begon bij Hermes en in de jeugd overstapte naar stadgenoot Hellas, er een vol onzekerheden. “Ik denk, dat we eerst maar even moeten afwachten wanneer het seizoen van start kan gaan. Zolang corona de wereld nog niet uit is, wordt het een hele uitdaging om überhaupt een contactsport te kunnen beoefenen. Als ik kijk naar de toekomst verwacht ik een seizoen waarin we weer met z’n allen er vol voor kunnen gaan en waarin we kunnen laten zien hoe goed wij als Hellas kunnen handballen.”

ROESTENBURG NIEUWE TRAINER/COACH HELLAS
Hellas gaat weer trainen! Informatie - Jeugd 13 t/m 18 jaar