Trainer Neso Saponjic: ‘ik kom altijd weer sterker terug’.

Zijn beslissing kwam als een donderslag bij heldere hemel. Neso Saponjic, co- trainer bij de handbalsters van Quintus, besloot daags voor de tweede wedstrijd om de landstitel te stoppen bij de Heulse club. ,,Het leek mij beter voor het team om de spanning weg te nemen.”

Saponjic is een bevlogen trainer en coach. Direct, recht voor zijn raap en zonder franje. Die Oost-Europese aanpak botst nog wel eens met onze Nederlandse ‘ja-maar’ cultuur. Hij zei het al eerder: ‘als in Nederland een trainer zegt linksaf, vragen spelers altijd waarom, het kan toch ook rechtsom. Altijd overleg en overeenstemming.’

Zijn aanpak heeft óók tot successen geleid. Vooral als jeugdtrainer heeft hij een reputatie opgebouwd. Met de jeugdteams van Hellas werd hij zes keer landskampioen in acht jaar. Zijn stevige, maar ook duidelijke, aanpak was vooral bij die jonge gasten een groot succes.

DEFINITIEF

Saponic heeft besloten definitief niets meer te doen bij Quintus. ,,Ik heb de knoop doorgehakt. Na een goed gesprek met de technische commissie hebben we dat samen afgesproken. Dus ook geen jeugd, zoals de bedoeling was. Ik zou net als bij Hellas de opleiding bij Quintus verder uitbouwen. Voorlopig gaat dat dus niet door.”

,,Ook bij Hellas ben ik met de jeugdtraining en andere taken over een maand klaar. Eerst even rust en daarna ben ik beschikbaar voor andere clubs. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Het is heel jammer, dat het zo gelopen is, maar het is mijn eigen keuze om te stoppen. Ik vertrek met een positief gevoel. Dat zit ook in mij, sportief en loyaal. Ik heb bij Hellas en Quintus succesvolle jaren gekend. Bij Quintus twee mooie prijzen gewonnen. Ik kom altijd weer sterker terug. Dat is mijn knokkersmentaliteit.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Regioclubs op rapport
Paulien Barendrecht moet zichzelf af en toe even knijpen