Trotse Turbo Troy

VLAARDINGSE HANDBALLER MAAKT INDRUK IN DEN HAAG BIJ HELLAS

Af en toe gaat hij sneller dan het geluid. Handballer Troy Oranje is een gevreesde hoekspeler, die met een turbovaart in de tegenaanval gaat. Met Hellas strijdt de Vlaardinger om een toppositie in de eredivisie, die recht geeft op de play-offs voor de BENE-League.

Daags na het verloren duel met het Limburgse BFC voor die zo begeerde tweede plek, is Troy Oranje nog steeds chagrijnig. Het tekent de juiste mentaliteit van de gedreven sportman. ,,Ik kan slecht tegen mijn verlies. Voor mij geldt maar één ding: winnen. Vooral, omdat het  onnodig was. Nu moeten we de laatste twee wedstrijden vol aan de bak om eerste of tweede te worden.”

De 26 jaar geleden in Vlaardingen geboren en woonachtige Oranje heeft het ver geschopt in de handbalsport. Tegen zijn eigen verwachtingen in, zo legt hij uit. ,,Ik ben op mijn vijfde jaar begonnen bij Hollandiaan. Daar heb ik gespeeld tot mijn twaalfde en ben overgestapt naar Ventura. Ik wilde met leeftijdsgenoten handballen en Hollandiaan fuseerde met WIK. Toen ik 22 was, heb ik gekozen voor Hellas. Een avontuur, maar ik wilde kijken wat ik kon bereiken.”

AMBITIE

Dat was meer dan hij zelf had verwacht. ,,Ik had niet de ambitie om eredivisie te spelen. Ik dacht eerste of tweede divisie. Nu het eenmaal is gelukt in de top van de eredivisie, vind ik het wel heel vet dat ik het niveau heb gehaald. Ik kende al een paar spelers van de Zuid-Hollandse selectie, dus ik voelde me direct thuis bij Hellas. Ik denk wel eens, dat ik de stap veel eerder had moeten zetten.”

Oranje weet nog goed, dat zijn vertrek destijds niet met gejuich werd ontvangen. ,,Het werd mij niet in dank afgenomen, dat ik voor Den Haag koos in plaats van voor een club uit de omgeving Rotterdam. Ik kreeg het verwijt, dat ik bij Hellas niks te zoeken had. Daardoor raakte ik nog meer gemotiveerd. Ik ben extra trots op datgene wat ik tot nu toe bij Hellas heb gepresteerd”, aldus de gymnastiekleraar en Crossfitinstructeur.

MOOIE HERINNERINGEN

Zijn vrienden bij Ventura ziet hij nog regelmatig. ,,Ik ga als het even kan kijken. Ook train ik nog wel eens mee en dan probeer ik de kennis die ik bij Hellas heb opgedaan door te geven. Ooit keer ik wel weer terug naar dat team. Ik heb er mooie herinneringen aan. Maar eerst proberen met Hellas de play-offs te halen. Al zal dat nog heel lastig worden.”

Kampioen worden van de eredivisie zit er niet meer in. ,,Jammer, maar we gaan nu alles op alles zetten om tweede te worden. Dat zou ook al een geweldige prestatie zijn. Ik denk, dat we aan onszelf verplicht zijn dat doel te bereiken. Als dat niet lukt, hebben we het niet goed gedaan. Ik wil zelf proberen nog belangrijker te worden voor het team. Ook wat de schotefficiency betreft. Ik heb jonge talenten achter mij staan, die van onze trainer Fernando Nunes veel kansen krijgen. Ik zal dus hard moeten blijven trainen om mijn plek te kunnen opeisen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

DE HAAGSE AANVOERDER AAN HET WOORD