DE HAAGSE AANVOERDER AAN HET WOORD

Voor Loek van Bergen en Henegouwen, de aanvoerder van het Haagse Hellas, waren de laatste weken om meerdere redenen bijzonder. Niet alleen vanwege de uitbraak van het Coronavirus, maar ook door de geboorte van dochter Nora. Een prachtig moment voor de sympathieke Hagenaar en zijn vrouw, de voormalig tophandbalster, Talisa Groen.

De Hagenaar, die nu in het Westland is neergestreken: “Het is een heel gekke, maar ook bijzondere tijd om thuis te zijn. Het abrupte einde van het seizoen viel samen met de geboorte van Nora. Ik heb dus nu extra tijd om veel thuis te zijn en dat is heerlijk. We genieten enorm van de momenten dat we met z’n drieën zijn. Verder werk ik de hele week vanuit huis. Ik ben assetmanager/vastgoeddeskundige bij Woonzorg Nederland. In mijn rol draag ik zorg voor het analyseren van de huidige portefeuille en stel investeringsvoorstellen op met als doel het vastgoed te laten voldoen aan de wensen van onze bewoners en zakelijke huurders. Dat kan allemaal prima via thuiswerk.”

Toch probeert de opbouwspeler van de Haagse eredivisieclub ook zijn conditie op peil te houden. “Ik heb hier en daar gewichten bij elkaar weten te sprokkelen en op die manier een klein sportschooltje in de tuin kunnen realiseren. Zo lukt het me prima om mijn kracht een beetje op peil te houden. Daarnaast moet ik nog wat hardlooproutes laten uitstippelen door Paul Vis. Hij kent de routes hier in de Heul beter tussen de kassen, waar wij nu wonen, dan ik.., haha.”

Revalideren

Het voorbije seizoen verliep voor Loek van Bergen en Henegouwen niet geheel vlekkeloos. “Het afgelopen jaar heeft voor mij voornamelijk in het teken gestaan van revalideren van mijn schouderoperatie. Ik was eigenlijk net weer aan het terugkomen totdat het seizoen werd beëindigd. Als team hebben we, tegen de verwachting in, een verdienstelijk seizoen gedraaid. Het stond vooral in het teken van het inpassen van de jonge garde. De trainers Fernando Nunes en Dave Sterk hebben dat proces onwijs goed begeleid.”

“Persoonlijk heb ik buiten het veld heel veel kunnen leren van de aanpak van Fernando en daar ben ik hem dankbaar voor. Zijn onverwachte vertrek is een grote aderlating voor de club. Zeker gezien de ontwikkeling van de groep en de manier waarop Fernando zich manifesteerde binnen de vereniging. Met de nieuwe trainer, Maarten Roestenburg, heb ik er het volste vertrouwen in, dat wij de ingeslagen weg van het afgelopen jaar zullen voortzetten. Ik heb de indruk, dat Maarten het vermogen bezit om bij ieder individu aan te voelen wat precies nodig is om optimaal te presteren.”

Veelbelovend

Van Bergen en Henegouwen is, als lid van spelersraad, nauw betrokken geweest bij de selectie en benoeming van Roestenburg. Samen met hem is hij er dan ook van overtuigd, dat het een veelbelovend seizoen gaat worden. “Met onze gezamenlijke kracht kunnen wij ons volgend jaar goed door ontwikkelen en een sterk collectief neerzetten. De nieuwe opzet van de eredivisie in combinatie met ons tweede team dat eerste divisie gaat spelen, is een mooie uitdaging voor de club. We hopen nog wat jongens toe te voegen aan onze selectie, maar kiezen liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Dit is een risico, maar biedt wel enorm veel kansen voor onze jongere gasten.”

Zelf zal de ervaren spelbepaler en aanvoerder er zeker nog een seizoen aan vastplakken. Daar is de technische staf van Hellas uiteraard heel blij mee, omdat hij zowel binnen als buiten het veld van onschatbare waarde is voor het team.

“Ik blijf in principe op niveau handballen zolang dit fysiek kan. Talisa steunt mij daarin volledig. Als het handballen fysiek niet meer gaat lukken, dan wil ik eens bekijken of het trainersvak iets voor mij is. De afgelopen twee jaar heb ik de dames selectietraining gegeven en daar heb ik veel positieve feedback over ontvangen. Wat mij betreft smaakt dat naar meer. Maar de focus ligt komend seizoen eerst nog op het presteren met de heren in de eredivisie.”

Door: Peter Lotman

KEVIN: ‘HET WAS VOOR MIJ EN HET TEAM EEN HEEL GOED JAAR’