Troy Oranje van Hellas naar Quintus

AD SPORT / Peter Lotman – Zelfs in een tijd waar vrijwel alles tot stilstand is gekomen, is er nog belangrijk transfernieuws te melden. Quintus is er in geslaagd Troy Oranje bij regiogenoot Hellas weg te kapen. De snelle en trefzekere linkerhoekspeler stond al een tijdje op het verlanglijstje van de Heulse club.

De overgang van Oranje naar het Westland mag best verrassend worden genoemd. Hij leek ook komend seizoen de blauw/witte kleuren van de Hellenen te verdedigen. Toch besloot de 26-jarige Vlaardinger een nieuwe uitdaging aan te gaan bij de kampioen van de eredivisie.

‘Turbo Troy’ over zijn beslissing: “Toen ik opnieuw werd benaderd door Quintus ben ik dit keer wél in gesprek gegaan. Trainer Jack van Lier heeft mij de plannen van Quintus uitgelegd. Met het totale plan van de selectie en het trainingsplan dat ze voor mij persoonlijk voor ogen hebben, kan ik mij bij Quintus op handbalgebied verder ontwikkelen.”

Niet makkelijk

Het was geen gemakkelijk besluit voor de speler, die afgelopen seizoen met veel doelpunten vanuit de hoek en de break vaak bepalend was voor de Haagse eredivisieclub.

“In eerste instantie wilde ik Hellas niet verlaten. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad. Na de gesprekken met Quintus ben ik gaan nadenken en heb ik er thuis veel over gesproken. Dat heeft mij toch doen besluiten de knoop door te hakken en volgend seizoen in Kwintsheul te gaan handballen.”

Coach Jack van Lier is uiteraard verheugd over de komst van Oranje. “Door het stoppen van onze linkerhoekspelers hebben wij dringend behoefte aan een goede vervanger. Troy stond al langer in onze belangstelling. Ik ben blij dat hij nu komt. Een voortreffelijke hoekspeler met de juiste sportmentaliteit en met veel snelheid naar voren en een neusje voor de break.”

Het voortijdig einde van de competitie heeft volgens Oranje twee kanten. “Het is jammer dat we niet meer kunnen trainen en wedstrijden spelen. Aan de andere kant was het zo dat wij bij Hellas moesten spelen om plaatsen waarbij het nergens om ging. In dat opzicht vind ik het niet erg. Ik mis wel het gezamenlijk trainen waardoor ik mijn energie niet kwijt kan. Die heb ik nu in overvloed.”

Fit blijven

De leraar lichamelijke oefening en crossfitinstructeur: “De scholen zijn dicht en de lessen die ik geef, heb ik goed vooruit gepland. Daardoor is er niet veel werk te doen. Het nadeel is dat ik me snel ga vervelen. Ik heb een aantal work-outs gemaakt online, waardoor ik en anderen zonder sportschool fit kunnen blijven. Ook ga ik met mijn vriendin vaak skaten, hardlopen en doe ik thuis krachtoefeningen. Ik heb gelukkig van mijn werk spullen meegekregen waarmee ik kan trainen.”

De super-sportieve Troy Oranje blijft dus in prima conditie. “Voor nu even geen handbal is wel lekker, maar ik kan niet wachten tot ik straks weer mijn tegenstanders eruit kan sprinten in de break-out. Het wordt een mooie competitie met Houten erbij en al die regioderby’s. Ik verheug me er nu al op. Het wordt voor mij een extra grote uitdaging bij een nieuwe club.”

Caspar Hovingh: 'Ik mis het sociale verenigingsleven'
Het HV Hellas Quarantaine pakket