UBBO STARRENBURG VINDT HET MOOI GEWEEST

LINKSHANDIGE OPBOUWER VAN HELLAS ZET PUNT ACHTER HANDBALLOOPBAAN

Het zoemde al een tijdje rond, maar nu gaat het toch echt gebeuren. Ubbo Starrenburg, de linkshandige opbouwspeler van Hellas, stopt er mee. Hij vindt het welletjes en speelt zaterdag zijn laatste wedstrijd voor de Haagse eredivisieclub. ,,Na dertien seizoenen in heren 1 vind ik het mooi geweest. Tijd voor andere zaken.”

Meerdere redenen hebben de doorslag gegeven voor Starrenburg (29 jaar) om er definitief een punt achter te zetten.

,,Vanwege corona was het een apart jaar waarin ik merkte dat het steeds lastiger werd mijn drukke werkzaamheden te combineren met het handbal”, aldus de algemeen directeur van Easier Dental Care. ,,Verder heb ik afgelopen jaar veel problemen gehad met mijn achillespees. Die blessure maakte het er niet makkelijker op om lekker vrijuit te kunnen handballen. Uiteindelijk heb ik voor mezelf maar de knoop doorgehakt om te beslissen dat het mooi is geweest. Er zijn naast handbal nog veel andere, leuke dingen waar ik nu mijn tijd aan ga besteden.”

TREFZEKERE LINKERARM

De handballoopbaan van Ubbo Starrenburg, die bekend stond om zijn slimme, tactische spel, kende vele hoogtepunten en een enkel dieptepunt. De technisch begaafde opbouwer, die vanaf de jeugd altijd bij Hellas heeft gehandbald, somt er een aantal moeiteloos op. Hij werd Nederlands kampioen met de jeugd op het veld en behaalde de nationale titel met de regioselectie.

,,En verder waren de promotiewedstrijden naar de eredivisie en de partijen die wij moesten spelen om lijfsbehoud in de eredivisie altijd spectaculair. Niet vaak het beste handbal, maar altijd super spannend. Ook de trainingsstage die wij hebben kunnen houden in Portugal was er een om niet te vergeten. Het dieptepunt was toch wel de degradatie die ik in mijn eerste volledige seizoen meemaakte”,  aldus Starrenburg die die in het verleden ook nog gekweld werd door een ernstige schouderblessure met een operatie als gevolg.

De huidige trainer/coach van Hellas, Maarten Roestenburg, heeft steeds gehoopt en van alles geprobeerd om zijn linkshandige schutter erbij te houden. ,,Ubbo is voor het team heel belangrijk”, verklaarde hij al eerder. ,,Met hem doen we bovenin mee in de eredivisie. Hij is  slim met zijn schoten en een linkshander. Dat is een groot voordeel. Hij is eigenlijk nog te goed en te jong om nu al te stoppen. Maar uiteraard respecteer ik zijn beslissing.”

VEEL MOOIS

Helemaal stoppen doet Starrenburg niet. Hij gaat, natuurlijk bij Hellas, op een lager niveau spelen in het voormalige sterrenteam samen met zijn vrienden van weleer.

,,Maar eerst komende zomer genieten van een vakantie en zorgen dat alle pijntjes en blessures verdwijnen. Ik zal zeker nog gaan kijken bij die gasten van het eerste, maar dan als supporter. Het zal denk ik wel even wennen zijn, maar dat hoort erbij als je stopt. Handballen op niveau heeft mij veel moois gebracht, maar ook wat mindere zaken, zoals de slijtage van het lichaam…, haha. Ik heb een geweldige tijd gehad bij Hellas en nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS NEEMT OP WAARDIGE WIJZE AFSCHEID VAN UBBO STARRENBURG
Beltman weer bij bewustzijn na botsing: ‘Ik kan me voorstellen dat de toeschouwers erg geschrokken zijn’