Uit liefde voor handbal gescheiden van tafel en bed

Den Haag – Pasgetrouwd en meteen al gescheiden van tafel en bed. Het overkwam Talisa en Loek van Bergen en Henegouwen. Een opoffering voor hun geliefde handbalsport.

Het was even wennen voor het kersverse bruidspaar. Ze hadden elkaar zojuist op 24 augustus van dit jaar het ja-woord gegeven. De huwelijksreis naar Mauritius hadden ze samen genietend doorgebracht. Net terug, stapte de bruid op het vliegtuig naar Noorwegen.

Talisa Groen (29) weet het nog goed: “Twee weken voor onze trouwdag kreeg ik een berichtje van Helle Thomsen, de bondscoach van het Nederlands vrouwenteam. Zij is ook clubcoach van Molde. Of ik zin had op tijdelijke basis voor tien weken naar Noorwegen te komen. Bij Molde was een aantal opbouwspeelsters geblesseerd en ze zocht een ervaren kracht die dat gat kon opvullen.”

Spoedoverleg met aanstaande echtgenoot Loek van Bergen en Henegouwen (26) was geboden. Gelukkig is zowel Talisa als Loek gek van handbal. Beiden zijn opgegroeid bij het Haagse Hellas en hebben elkaar daar leren kennen. Talisa maakte deel uit van het eerste vrouwenteam, dat toen nog een prominente rol speelde in de eredivisie. Loek is al jaren aanvoerder van de mannenploeg op het hoogste niveau.

ULTIEME DOEL

“Eigenlijk was ik al gestopt bij VOC in Amsterdam, mijn laatste club”, legt Talisa van Bergen en Henegouwen uit. “We waren landskampioen geworden en dat was altijd het ultieme doel geweest. Daarna wilde ik terug naar Den Haag om het na vier keer trainen in de week rustiger aan te doen. Zo’n buitenlands avontuur was te mooi om te laten schieten.”

Echtgenoot Loek had er begrip voor. “Het was vrij abrupt zo direct na onze trouwerij al weer uit elkaar te gaan. Talisa heeft altijd al willen handballen in het buitenland. Het was haar grote wens. Nu de gelegenheid zich voordeed, vond ik dat ze het moest doen. Ik heb haar daarom ook gesteund in haar keuze. Daar ben je man en vrouw voor. Voor mij bleven hier in Den Haag veel dingen hetzelfde. Behalve dat ik zonder mijn vrouw was. Dat was best even wennen.”

WENNEN

Ook voor de bruid was het een omschakeling. “De eerste weken moest ik erg wennen. Ik moest mijn ritme vinden in Noorwegen. Dat bestaat voornamelijk uit handballen en rusten. Nieuw voor mij, want bij Hellas en VOC werkte ik er gewoon bij. Ik ben goed opgevangen door mijn teamgenoten. Ik woon in een appartement van iemand die de club een warm hart toedraagt, dus dat is prima geregeld.”

De bruidegom: “Na twee weken kwam Talisa alweer een weekje naar Nederland. Ik ben ook anderhalve week naar haar toe geweest. Toen heb ik onze hond meegenomen en die is daar gebleven als gezelschap. Verder proberen we elke avond te facetimen en zoveel mogelijk te vertellen wat er allemaal gebeurt. Dan is het wel uit te houden.”

Vorige week was het avontuur voor Talisa afgelopen en begon het gewone leven. Gelukkig weer samen. Talisa resoluut: “Het handballen is definitief afgelopen voor mij. Een terugkeer in de Nederlandse competitie is voorlopig uitgesloten.” Voor partner Loek lonkt met Hellas de titel in de eredivisie. “Daar kan ik, nu Talisa terug is, extra mijn aandacht op richten.”

DEN HAAG CENTRAAL/PETER LOTMAN

Benoemingen tijdens ALV