VANAVOND GEEN VRIENDEN

KLASGENOTEN TREFFEN ELKAAR IN HAAGSE HANDBALDERBY

Den Haag – Spelbepaler Nick Masmeijer van Hercules en doelman Jeroen van ’t Hart van Hellas zijn studiegenoten. Beide handballers zijn bezig aan het laatste jaar aan de sportacademie (HALO) en zitten zelfs bij elkaar in de klas. Vanavond strijden zij tegen elkaar in de klassieke Haagse derby. Vijf vragen aan beiden.

Wat is er mis gegaan, dat Hellas én Hercules op de laatste plaats in de eredivisie staan?

Nick Masmeijer (24 jaar, opgeleid bij Hercules, twee seizoenen Hellas en Hurry-Up): ,, Het ontbrak ons aan geluk. We hebben zes wedstrijden net verloren. Steeds stonden we voor bij de rust en toch ging het mis. Gebrek aan ervaring. We hebben een jonge ploeg en missen drie steunpilaren vergeleken bij vorig seizoen. Toen hadden we vaste rituelen. We zijn zoekende en proberen die automatismen er in te slijpen.”

Jeroen van ‘t Hart (24 jaar, opgeleid bij Aalsmeer, twee jaar geleden naar Hellas): ,,Veel blessures en de wisselvalligheid van een jong team. De talenten die aan de bak moeten, hebben te weinig ervaring. Steeds is er in de wedstrijd een dip waarin we een voorsprong verspelen. Dan verdwijnt het zelfvertrouwen en komen we aan het einde tekort. We hebben een ploeg die goed genoeg is voor meer punten. Het moet alleen stabieler worden.”

Is de sfeer in het team nog wel goed na al die nederlagen dit seizoen?

Masmeijer: ,,Perfect. Onderling en richting trainer geen enkel probleem. Vorige week zijn we met de hele ploeg naar HYS geweest. Topstemming. We realiseren ons dat we beter kunnen en trainen daar keihard voor. Het komt dus goed.”

Van ’t Hart: ,,Opvallend goed. Niemand verwijt elkaar iets. We doen allemaal vreselijk ons best. Er valt natuurlijk wel eens een woordje en ook de trainer is af en toe nijdig, maar dat is logisch als het steeds net niet lukt.”

Komt het nog goed dit seizoen in de strijd tegen degradatie?

Masmeijer: ,,Zeker weten. De top vier halen we niet, dat is duidelijk. Maar in de degradatiegroep gaan we ons veilig spelen. We hebben te veel kwaliteit om eruit te vliegen. We gaan de wedstrijden winnen, die we net verloren hebben. We blijven in de eredivisie.”

Van ’t Hart: ,,Als we op elkaar ingespeeld raken, halen we meer punten. Op basis van de kwaliteit in de ploeg staan we te laag. Dat geldt ook voor Hercules. We kunnen allebei een paar plaatsen stijgen en ons veilig spelen.”

Hoe zou je het karakter van je tegenspeler willen omschrijven?

Masmeijer: ,,Jeroen is bescheiden. Hij praat niet zo veel als ik, maar heeft zich ontpopt als een intelligente jongen met een duidelijke mening. Is altijd bereid anderen te helpen. Iemand die je kan vertrouwen. Bovendien een goede keeper.”

Van ’t Hart: ,,Ik kan goed met Nick opschieten. Hij heeft een vlotte babbel. Een echte gangmaker. Heb veel van hem geleerd, waardoor ik losser ben geworden. Een toffe gast, die erg goed kan handballen. Een verraderlijk schot en veel inzicht.”

Een prognose voor de wedstrijd van vanavond?

Masmeijer: ,,Winnen, geen discussie mogelijk. Ik hoop veel te scoren bij Jeroen. We zijn even geen vrienden. De sfeer zal geweldig zijn, volle bak met veel klasgenoten op de tribune.”

Van ’t Hart: ,,We zitten allebei in hetzelfde schuitje. We moeten winnen. Een gelijkspel? Hebben we niks aan. De knop gaat om. Nick krijgt er geen bal in bij mij.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Jeroen van t Hart