VEEL FOUTEN IN DERBY

ANALYSE VAN DE MAGERE REMISE BIJ HERCULES – HELLAS

Den Haag – De altijd beladen derby tussen de handballers van Hercules en Hellas bood ditmaal weinig spektakel. Het was meer een Griekse tragedie dan een heldenepos. Veel fouten en slechts bij vlagen goede combinaties. Aan het gelijkspel (19-19) hadden beide staartclubs niets. Een analyse waarom de burenruzie in een magere puntendeling eindigde.

AANVAL

Bij zowel Hercules als Hellas functioneerde de aanval ondermaats. De hoekspelers werden nauwelijks in het spel betrokken. De cirkellopers kregen geen bruikbare ballen. En als ze waren vrijgespeeld, schoten ze tegen de keeper op. Vanuit de tweede lijn kogelde Kevin Hooijman voor Hercules negen keer raak. Jelle Versluijs was aanvallend en verdedigend een van de weinige uitblinkers.

Bij Hellas was Kevin Kersten met vier doelpunten aardig op schot. Wessel Coster maakte er zeven, maar daar zaten wel vier strafworpen bij. De opbouwrij van beide teams haalde niet het normale, trefzekere niveau. Daardoor waren de doelpunten schaars.

VERDEDIGING

De lage score deed vermoeden, dat de defensies hun taken perfect uitvoerden. Maar niets was minder waar. Ook in verdedigend opzicht maakten Hercules en Hellas veel fouten. Het slechte afronden zorgde ervoor, dat de schade beperkt bleef. Aanvankelijk had de thuisclub door fel uitstappen de schoten van de Hellenen aardig onder controle. In de laatste tien minuten, bij 17-13, was dat stapje extra er niet meer. Hierdoor kon Hellas op miraculeuze wijze nog een punt pakken. Dat mocht Hercules zich aanrekenen.

KEEPERS

Imre Obbens verdedigde het doel van Hercules zoals altijd degelijk en met veel bravoure. Hij had een paar beslissende stops in de cruciale fase bij 17-15. Maar er zaten ook een paar zeperds bij, mede vanwege het zwakke verdedigen.

Bij Hellas begon Maikel Takken. Een doelman met veel lef en uitstraling. Hij had geen zicht op de verwoestende schoten van Hooijman. Halverwege de tweede helft, bij 16-12, werd hij vervangen door Jeroen van ’t Hart die nog maar drie keer werd gepasseerd. Onder meer tweemaal door zijn klasgenoot Nick Masmeijer.

ARBITRAGE

De scheidsrechters Miri Dzemidzic en Lucas van Tricht deelden in de misère. De strafopbouw was niet goed. Ze begonnen direct met tijdstraffen terwijl er nog niets aan de hand was. De balans in tijdstraffen en strafworpen was ver te zoeken. Hercules kreeg negen tijdstraffen (inclusief een betwiste rode kaart voor Jorik Lommen) en Hellas maar twee. Dat kan niet in een tweestrijd die overigens sportief verliep. Hercules voelde zich bekocht en zelfs Hellas gaf toe dat ze de scheidsrechters niet bepaald tegen hadden.

MORELE WINNAAR

De Hellenen stapten als morele winnaar van het veld. Ze keken de hele wedstrijd tegen een achterstand aan. Hercules had, zonder groots te spelen, het meeste recht op de zege. Het stond steeds op voorsprong: 10-8, 12-10 (rust), 15-12, 17-13 en 18-16, vijf minuten voor tijd. Toch kwam de ploeg van coach Neso Saponjic in de slotseconden op gelijke hoogte. ,,Op basis van inzet verdienden we dat punt. Prima voor de moraal. Maar best was het allemaal niet.”

Coach Maarten Roestenburg van Hercules baalde vreselijk. ,,Zo gaat het steeds. We zijn de bovenliggende partij en dan nog geven we het weg in de slotfase..”

Doelpunten Hercules: Kevin Hooijman (9), Jelle Versluijs (4), Nick Masmeijer (3), Marc de Vreede (2/1) en Boy Koreneef.

Hellas: Wessel Coster (7/4), Kevin Kersten (4), Kevin Hendriks (3), Loek van Bergen en Henegouwen (2), Wessel de Groene (2) en Yassine Ghaleb.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

HELLAS MAAKT HET DALFSEN LASTIG