VEEL WERK VOOR HELLAS

PLOEG ONTBEERT SCHERPTE EN ZELFVERTROUWEN

Den Haag – Opnieuw is gebleken, dat het spel van SEW de handbalsters van Hellas niet ligt. Zelden boekte de Haagse club succes tegen de Noord-Hollandse opponent. Ook dit keer moest Hellas met 26-32 de winst aan het tot nu toe matig presterende SEW laten. Na veertig minuten beschikte de thuisclub nog over een 20-19 voorsprong.

Om onverklaarbare redenen ging het vanaf dat moment, tien minuten na de rust, helemaal mis met de Haagse ploeg. Het spel was tot aan dat fatale moment ook al niet best. Met veel geploeter lukte het Hellas toch een minimale voorsprong te pakken. Het doelpunt van Céline Michielsen vanaf de cirkel was zelfs een juweeltje. Een van de schaarse hoogtepunten in het verder rommelige duel.

Daarna brak voor de formatie van trainer/coach Fred Michielsen een fase aan waarin vrijwel alles mislukte. Eerst schoot Talisa Groen, die verder als een van de weinigen een behoorlijke wedstrijd speelde, een strafworp tegen de paal. Vervolgens deed Angelique van Duijvenbode hetzelfde met haar zevenmeter. Bij eerdere pingels was zij overigens wèl succesvol met gevarieerde schoten. SEW, met de fanatiek coachende George Dekeling, rook bloed.

De club uit Nibbixwoud was ondanks een aantal opvallende versterkingen de competitie zwak begonnen. Een zege op Hellas in het hol van de leeuw zou voor de ploeg van de tactisch sterke Dekeling een flinke opsteker betekenen. Met aanwinst Roxanne Bovenberg op de strafbank scoorde SEW zelfs uit ondertal. Dat gebeurde vaker en ook dat mocht Hellas zich aanrekenen.

Bovenberg was op de van haar bekende manier weer de gangmaker van de ploeg. Rennen, vallen, met alle kracht vooruit de dekking in. Onstuitbaar maakte zij het vaak in haar eentje de verdediging van Hellas ontzettend lastig.

Plotseling lukte bij de bezoekende speelsters alles. Een serie fraaie doelpunten volgde in hoog tempo. Toen de kruitdampen waren opgetrokken, zag Hellas dat het binnen tien minuten van 20-19 op 21-27 was gespeeld.

,,Een onverklaarbare inzinking,” moest ook de ontgoochelde coach Michielsen na afloop constateren. ,,Je zag een ploeg die na de tik in de supercup en het verlies tegen V&L zonder zelfvertrouwen speelde. Het teamgevoel dat in het begin zo sterk aanwezig was, bleek helemaal verdwenen. We misten op de kritieke momenten het geduld en het killersinstinct om de partij naar ons toe te trekken. Er is de komende tijd veel werk te doen.”

In de laatste tien minuten speelde SEW, met de technisch vaardige opbouwster Maike Bouwer, vervolgens de wedstrijd slim uit. Bij Hellas maakte keepster Withley van der Poll nog plaats voor Sanne Leenders, maar ook zij kon het tij niet keren. Vier minuten voor het einde kwam Céline Michielsen hard met haar hoofd op de vloer terecht en moest met nekletstel naar de kant worden gebracht. Het maakte de misère voor Hellas alleen maar groter.

In de slotfase illustreerden de Haagse aanvalsters nog eens het gemis aan scherpte en vertrouwen. Een ‘vliegertje’ mislukte volledig en de anders altijd zo trefzekere Lisanne van Vliet zag ook haar laatste vrije schot gestopt worden.

Doelpunten Hellas: Talisa Groen (8), Angelique van Duijvenbode (5), Shantella Smid (5), Céline Michielsen (3), Esmee Dekker (2), Dunja Zornic, Lisette Moelker en Denise Maquelin. Bij SEW was Roxanne Bovenberg met negen doelpunten op dreef.

Scheidsrechters: De arbiters John Arts en John van der Laan floten een uitstekende wedstrijd. Het was door het grillige scoreverloop en de (lichte) irritaties geen makkelijke wedstrijd. Zij zaten overal bovenop en hadden het duel volledig onder controle.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Deze week start bij Hellas de Speculaaspoppen actie!!
GEHAVEND HELLAS KANSLOOS