VERTROUWEN ESSENTIEEL

INTERIM-COACH NICO STET ZET HELLAS WEER OP DE RAILS

Den Haag – Het wegsturen van een trainer levert zelden het beoogde schokeffect op. Toch lijkt bij de handbalsters van Hellas het aanstellen van interim-coach Nico Stet resultaat op te leveren. Na het bereiken van de halve bekerfinale won de Haagse club ook de degradatiewedstrijd tegen Aalsmeer.

Binnen twee weken heeft de gelouterde oefenmeester Stet de zaak dus al weer op de rails bij de weggezakte eredivisieclub. Toeval? Of is het toch de magische hand van een trainer die in het verleden Hellas al vaker uit het moeras trok. Op het moment dat de mannen destijds uit de eredivisie kukelden, zorgde hij ervoor dat ze binnen een jaar weer terugkeerden op het hoogste niveau. Met de vrouwenploeg verrichtte hij hetzelfde kunststukje. En, niet te vergeten, zelf won hij met Hellas ook de landstitel en de beker. Wat is zijn geheim?

Stet (inmiddels 62 jaar ) moet er om lachen. ,,De speelsters zelfvertrouwen geven. Dát is het belangrijkste. Het is geen truc of een geheim. Ik trof een desolate groep aan zonder cohesie. Het was los zand. Ik constateerde weinig plezier in het spelen en het trainen. En dat is toch een eerste vereiste als je op hoog niveau je sport wilt bedrijven.”

Stet herkende de situatie uit eerdere periodes dat hij als troubleshooter binnen zijn club werd gevraagd de boel op te schudden. Stet: ,,Ik heb direct weer een paar vertrouwde mensen om me heen verzameld. Manager Henk Baggerman is terug. Hans Bal, ook een echte Helleen, is begeleider. Neso Saponjic, met wie ik bij de heren geweldig heb samengewerkt, helpt bij de trainingen. Ons doel was het opvijzelen van het moreel en het terugbrengen van het plezier. Daaruit volgde meer onderlinge samenhang en dus beter functioneren als team. We proberen de speelsters ook te stimuleren en duidelijke regels te geven, in en buiten het veld.”

Een volgende stap waren de individuele gesprekjes. ,,Ik wilde weten wat hun problemen, of beter gezegd probleempjes, waren. Wat zat ze dwars. Dat werkte verhelderend. Daarna zijn we hard gaan werken. Met zijn allen op de trainingen veel arbeid verrichten. Dan zie je dat de speelsters dat zelf ook graag willen. Er is veel inzet, maar er wordt ook gelachen. De lol in het spelletje is terug.”

Waar dat eindigt, weet Stet ook niet. ,,Ik ben geen wonderdokter. De tijd is eigenlijk te kort om alles te repareren. Na de overwinning in de beker en voor de competitie tegen Aalsmeer zit er weer elan in het team. Ik hoop dat we de twee resterende wedstrijden tegen V&L en Venlo ook winnen. Dan zijn de speelsters volgend seizoen verzekerd van eredivisiehandbal. Dat verdienen ze. Gelet op het talent in de ploeg horen ze thuis op het hoogste niveau. Het zou een waardige afsluiting zijn van een moeizaam seizoen. Of ik dan ook weer voor de ploeg sta? Pfff, laten we het daar nog maar niet over hebben. Eerst deze klus goed afmaken.”

SUPERIEUR

OPLUCHTING BIJ HELLAS

Hellas was op alle fronten superieur tegen Aalsmeer en won overtuigend met 34-15.  De ploeg van interimtrainer Nico Stet had bij de rust al een 17-4 voorsprong. Na het wisselen kwam de thuisploeg niet meer in gevaar en toonde dat het spelplezier helemaal terug is. Stet: ,,Ik ben meer opgelucht dan blij. Die meiden hebben laten zien dat ze het nog steeds kunnen.” Angelique van Duijvenbode (6), Celine Michielsen (6), Talisa Groen, Denise Maquelin en Lisette Moelker (allen 5) waren de beste schutters.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

LAATSTE KANS VOOR HELLAS