SPECTACULAIRE DERBY

HELLAS KRIJGT COMPLIMENTEN; QUINTUS PAKT PUNTEN

Kwintsheul – Totaal onverwacht zorgden de handballers van Quintus en Hellas voor een spannende en spectaculaire derby. In de vorige ontmoetingen dit seizoen waren de Westlanders superieur. Daarvan was nu geen sprake: 22-21. De Hagenaars verdienden zelfs een punt.

Eerder deze competitie won Quintus met 29-10 en 9-30 de onderlinge strijd. Niemand had het idee dat het deze keer anders zou lopen. De Heulse ploeg kwam een tikkeltje ongelukkig in de degradatiepoule terecht en Hellas knokte al die maanden tegen de fatale laatste plaats. Ondanks het teleurstellende seizoen voor de Hellenen bleven de trainers Budding en Saponjic geloven in hun spelers. Bijna werd dat vertrouwen beloond met een zege op het favoriete Quintus.

,,Dat was verdiend geweest,” vond Saponjic direct na afloop zwaar teleurgesteld. ,,Het zou een mooie opsteker zijn geweest. Jammer dat we dat ene puntje niet hebben kunnen pakken.”

Zijn collega aan de andere kant, Eelco Overkleeft, was een andere mening toegedaan. ,,Hellas speelde boven zijn normale niveau en wij hadden een mindere avond. Dan krijg je in een derby dit soort duels. Wij hadden de pech dat we een paar blessures hadden. Dat kwam het spel niet ten goede. Maar aan verliezen heb ik geen moment gedacht.”

De Hagenaar in Westlandse dienst doelde op het ontbreken van de opbouwers Tim Bottinga en Niels van Lier, die beiden met een voetblessure aan de kant bleven. Bovendien verdween midopbouwer Luuk Obbens na zijn eerste schot al met een gekneusde duim naar de kant. ,,Dat betekende dus heel snel improviseren om de ploeg om te gooien,” aldus Overkleeft.

Hellas verdiende het compliment dat het knokte tot de laatste seconde. Er gingen, aan beide kanten trouwens, veel dingen mis maar de inzet was bewonderenswaardig. De thuisclub keek vreemd op toen de Hagenaars brutaal een 1-4 voorsprong namen. Ook in het verdere verloop van de eerste helft was Hellas bij 4-6, 6-8 en 8-9 de bovenliggende partij. Pas in de slotminuut zorgde Alex Koop met twee knappe acties voor de 11-9 ruststand.

Na het wisselsignaal van de soeverein leidende arbiters Bol en Van Eck leek Quintus via 16-13 en 18-14 bij 20-15 alsnog op een makkelijke overwinning af te gaan. Plotseling kwam bij Hellas de geest weer uit de fles. Semmy Boekee, samen met Ubbo Starrenburg de uitblinker bij Hellas, schoot twee keer raak. Vooral de break aangespeeld door doelman Jeroen van ’t Hart was van grote klasse. Toen de sterk spelende Wessel Coster voor 20-19 zorgde, nam Overkleeft direct een time-out om zijn ploeg op scherp te zetten.

In de resterende tien minuten steeg de spanning. Coster verdween met rood na zijn derde tijdstraf naar de kleedkamer. Geert Hinskens maakte met een even fraai als ‘onmogelijk’ doelpunt 22-20. Tom Visser knalde de aansluitingstreffer binnen. Vervolgens konden Lambert Zwinkels en Daan Kulker na onderling gebakkelei naar de strafbank en kreeg Lex Dofferhoff direct rood. Gescoord werd er daarna niet meer. En dus eindigde een op voorhand makkelijk partijtje in een spectaculaire en benauwde 22-21 zege voor Quintus.

Doelpunten Quintus: Geert Hinskens (5), Rens Reijgersberg (3), Frank Meeuwisse (3), Karim Tamim (3), Ard Vollebregt (2), Max de Maat (2), Alex Koop (2), Chris de Bakker en Wesley Roeleveld.

Hellas: Semmy Boekee (6), Ubbo Starrenburg (5), Wessel Coster (3), Tom Visser (3), Jeffrey Zevenbergen (2), Norbert Laernoes en Wessel de Groene.

WEDSTRIJDRAPPORT:

Amusementswaarde (***) : Vooral door de krachtsinspanning van Hellas werd het een boeiend kijkspel. De ploegen bleven dicht bij elkaar in de buurt. Dat zorgde voor veel spanning. In de slotfase was het zelfs een echte derby met mooie doelpunten, grote missers, rode kaarten en alles erop en eraan. Daardoor werd het matige handbal voor een belangrijk deel gecompenseerd.

Scheidsrechters (****) : Een verademing op het koppel Peter Bol/Ed van Eck aan het werk te zien. Rustig, alles overziende, namen ze steeds de juiste beslissingen. De emoties liepen hoog op tegen het einde, maar door hun strakke en consequente leiding escaleerde de beladen derby geen moment.

Beste spelers: Bij Quintus stak er geen speler echt bovenuit. Geert Hinskens speelde weer slim en degelijk. Frank Meeuwisse maakte indruk aan de cirkel. De rest deed vooral erg zijn best. Bij Hellas ontstegen de linkshanders Semmy Boekee en Ubbo Starrenburg hun normale vorm. Vooral Starrenburg had lekker veel venijn in zijn schoten.

AD/HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

VERTROUWEN ESSENTIEEL