Vooruitblik seizoen Haagse ploegen

QUINTUS DEBUTEERT OP HET HOOGSTE NIVEAU; DRIE TEAMS IN DE EREDIVISIE

De topclubs zijn klaar met de voorbereiding op de handbalcompetities, die komend weekeinde beginnen. Een voorbeschouwing van de vier beste teams. De mutaties in de selecties op een rij met de prognose van de coaches.

MANNEN QUINTUS (BENELEAGUE)

Trainer/coach: René Zwinkels.

Nieuw: Marc de Vreede (Hercules), Nick de Knegt (Hellas).

Vertrokken/gestopt: Sven Hemmes (Hurry-Up), Robin Dissel (Haro) en Rens Reijgersberg (gestopt).

Verwachting René Zwinkels: ,,De BeneLeague wordt een fantastische uitdaging. De buitenwacht zal wel sceptisch kijken, maar de manier waarop de jongens getraind hebben en nog steeds trainen, hoeven we ons nergens voor te schamen. Het team is op alle plaatsen goed bezet. We kunnen zeker voor verrassingen zorgen.”

Voorbereiding: Drieluik in Arnhem met Swift en Volendam; oefenwedstrijd Olse Merksem in Kwintsheul; trainingsstage Duitsland met serie wedstrijden tegen topclubs.

Start competitie: zaterdag 3 september thuis tegen het Belgische KV Sasja.

VROUWEN QUINTUS (EREDIVISIE)

Trainer/coach: Alex Curescu.

Nieuw: Jesse van de Polder, Iris van Aalst en Birgit Hemmes (allen van Aalsmeer), Angelique van Duijvenbode (Hellas), Kim Hersbach, Lois Strik, Melissa Radder, Elles Zwinkels, Quincy Holman en Lexie Louwerens (allen eigen jeugd).

Vertrokken/gestopt: Delaila Amega (Tus Metzinger), Rinka Duijndam (Bad Wildungen), Tamara Haggerty (Bad Wildungen), Lisa Bos (SEW), Iris van Dijk (Westlandia), Lilian Keijzer (Oliveo), Marieke van der Wal, Carmen Riepe en Laura van der Wel ( allen gestopt).

Verwachting Alex Curescu: ,,Er zijn veel speelsters weg en nieuwe mensen erbij. Dat vergt veel aanpassingen en zoeken naar de juiste formatie. We moeten dus afwachten hoe het team zich gaat ontwikkelen. In december weten we meer. Ik verwacht een klassering bij de eerste vier.”

Voorbereiding: Drieluik bij Hellas; trainingskamp in Frankrijk met wedstrijden tegen Franse eredivisieteams; Haagse Handbal Dagen/Ooievaarscup; Phantera Cup Fleury in Frankrijk.

Start competitie: Zondag 4 september uit bij debutant Borhave.

MANNEN HELLAS (EREDIVISIE)

Trainer/coach: Giovanni Voskuil.

Nieuw: Pim van Starrenburg (Lions), Troy Oranje (Ventura), plus aanvulling A-jeugd.

Vertrokken/gestopt: Nick de Knegt (Quintus), Bernie Vermeer (Aalsmeer), Karim Tamim, Wessel de Groene, Jeffrey Zevenbergen (allen gestopt).

Verwachting Giovanni Voskuil: ,,Doelstelling is top-6 halen met snel, verrassend en verzorgd handbal. Niet alleen de ranglijst is belangrijk, maar het accent ligt op beter handbal en een sterk reserveteam samenstellen waar spelers klaar staan om in het eerste mee te kunnen.”

Voorbereiding: Trainingsstage België met oefenwedstrijden tegen Tongeren, Beynoise en Atomix; Haagse Handbal Dagen/Ooievaarscup; oefenduels met Snelwiek en DIOS.

Start competitie: Zaterdag 3 september thuis tegen Houten.

MANNEN HERCULES (EREDIVISIE)

Trainer/coach: Maarten Roestenburg.

Nieuw: Jordy Hazebroek, Mauro Eijsenring, Job van Grieken, Tim Alkemade en Thijs Ravensbergen (allen eigen jeugd).

Vertrokken/gestopt: Marc de Vreede (Quintus) en Semmy Stigter (Aalsmeer).

Verwachting Maarten Roestenburg: ,,Door vertrek van twee bepalende spelers is doelstelling bijgesteld van top-6 naar niet degraderen. Verder A-junioren inpassen en met eigen jeugd proberen in de eredivisie te blijven. Een zware klus om ons te handhaven, maar daar knokken we voor.”

Voorbereiding: Drieluik bij Havas met opleidingsteam Aalsmeer. Haagse Handbal Dagen/Ooievaarscup.

Start competitie: Zaterdag 3 september uit bij debutant Aristos Amsterdam.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend