WHC/HERCULES WINT DANKZIJ DOELMAN VAN GROTE RIVAAL HELLAS

KEEPER STEFAN STAPPER IS EEN TE GROTE STA-IN-DE-WEG

De Haagse handbalderby’s tussen de eredivisionisten Hellas en WHC/Hercules staan vanwege de intense rivaliteit altijd bol van de spanning. Een winnaar is daarom bijna nooit te voorspellen. Zaterdag was het Combinatieteam met 17-20 de sterkste. Met uitgerekend keeper Stefan Stapper (32), eerder actief voor Hellas, in een glansrol bij WHC/Hercules.

Het gebeurde in het verleden nogal eens, dat spelers van de ene naar de andere Haagse club overstapten. Dat werd die ‘overlopers’ niet in dank afgenomen, om het eufemistisch uit te drukken. In de glorietijd van Hermes was dat al een bron van ergernis en naderhand zette die verontwaardiging zich voort na het samenwerkingsverband tussen Wings/Hermes/Hercules.

Stefan Stapper (32) heeft dat meegemaakt. Hij was destijds de excellente sluitpost bij Wings toen hij in 2010 de gewraakte transfer naar Hellas maakte. ,,Ik heb er vier seizoenen gespeeld”, weet Stapper zich nog goed te herinneren. ,,In 2014 ben ik weer teruggegaan. Wij zijn met Hellas twee keer gedegradeerd en tweemaal gepromoveerd. Het was een fantastische tijd en ik ben nog steeds blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. Het was geweldig om mee te maken. Om met zijn allen keihard te knokken op de training en tijdens de wedstrijden op het hoogste niveau in de eredivisie.”

GOUDEN TOEKOMST

Er was in die tijd een gouden toekomst weggelegd voor de talentrijke Stapper. Veel topclubs wilde hem graag inlijven, maar hij koos voor buurman Hellas. ,,We hadden een mooi team met Bart Ravensbergen, Samir Benghanem en toen ook al Loek van Bergen en Henegouwen. Keeperstrainer was Bart Uijtdebroek en van hem heb ik veel van geleerd. Iemand die nogal wat topkeepers heeft opgeleid. Op een gegeven moment was ik klaar met zó ontzettend veel trainen. Ik heb een stapje terug gedaan en ben weer gaan keepen bij mijn oude club.”

Tot op de dag van vandaag staat de beleidsmedewerker bij een ministerie nog steeds tussen de palen bij inmiddels het Combinatieteam Wings/Hercules. Andere namen voor de clubs, maar de derbysfeer is nooit verdwenen. Stapper: ,,Het zijn altijd bijzondere wedstrijden. Ik heb met Hellas destijds nog promotie/degradatie gespeeld tegen Hercules en daarna nog een paar keer. Het blijft spectaculair en je leeft er toch anders naar toe dan een gewoon duel in de eredivisie.”

SCHOTEN LEZEN

Stefan Stapper staat er om bekend, dat hij de schoten van zijn tegenstanders perfect kan ‘lezen’. Ook zaterdag was hij weer een opvallende sta-in-de-weg bij schoten van de bijna wanhopig wordende Hellenen. WHC/Hercules pakte een 0-4 voorsprong en de thuisclub scoorde het eerste doelpunt pas na tien minuten. De verdienste van de Hagenaar, die zich echter nooit op de borst slaat en de eer deelt met zijn ploeggenoten. Met gevoel voor understatement: ,,Het keepen ging wel lekker, maar de verdediging vóór mij werkte ook keihard en dat hielp enorm. Er werden heel wat schoten geblokt en de rest kon ik pakken.”

Er was dan ook geen reden voor de winnende coaches Rijkens/De Koning om hun uitblinkende doelman te wisselen. Hij bleef de hele wedstrijd onder de lat en ranselde veel trefzekere schoten uit zijn doel. ,,Daardoor konden wij steeds de voorsprong vasthouden”, realiseerde ook Stapper zich. Ook na de rust (9-12) deed hij zijn oude club veel pijn. Bij 16-17 en 17-18 werd het even penibel voor WHC/Hercules, maar ook in die fases van het verhitte duel hield juist Stapper het hoofd koel en verrichtte een serie doorslaggevende reddingen. ,,Dat was wel even nodig”, blikte hij tevreden terug. Waarna hij terloops nog wél vermeldde, dat het echt zijn laatste derby was. ,,Het is mooi geweest. Nu tijd voor privézaken, zoals mijn gezin en eenjarig dochtertje. Het is tijd voor mijn opvolger Ole van Grieken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Foto: Patrick Dolkens