Wisselend succes Hellas en Hercules

Den Haag – De Haagse clubs Hellas en Hercules kenden wisselend succes in de eredivisie handbal. Hellas won in Amsterdam de moeilijke uitwedstrijd tegen Aristos met 20-23. De ploeg van coach Giovanni Voskuil dwong respect af voor de inzet en verdiende op basis daarvan de overwinning.

Hercules was voor eigen publiek niet opgewassen tegen titelkandidaat Swift Arnhem. De 23-29 nederlaag tekende zich in de eerste helft al af. Het team van trainer Maarten Roestenburg knokte voor wat het waard was, maar het kwaliteitsverschil gaf uiteindelijk de doorslag.

Hellas was driekwart van de partij de betere ploeg met een goede verdediging en succesvolle aanvallende acties. Door de blessure van Pim van Starrenburg moest coach Voskuil improviseren met Pepijn Michielsen op de cirkel. Samen met Thierry van Zundert was hij de uitblinker.

Voskuil: ,,We hebben drie wedstrijden op rij gewonnen en dat geeft vertrouwen. Jammer was dat we de het laatste kwartier het onszelf te lastig maakten door veel kansen te missen.”

Hercules hield de eerste helft verdedigend goed stand tegen koploper Swift en incasseerde maar twaalf tegendoelpunten. Zelf was de ploeg van coach Roestenburg met acht treffers te weinig gevaarlijk.

Na de rust veranderde hij de verdediging en kwam Hercules, met de uitblinkende Boy Koreneef, Jorik Lommen en Yannick Boers, terug tot 14-14. Verder liet Swift het niet komen. ,,Dat is het verschil met een topploeg. Zij schieten de bal er wel in. De uitslag was groter dan het krachtsverschil”, aldus Roestenburg.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend