ZWARE DOMPER HELLAS

RIVAAL QUINTUS DOET SPORTIEVE PLICHT IN REGIODERBY

Kwintsheul – Het wonder gebeurde niet voor de handbalsters van Hellas. Quintus deed de sportieve plicht (25-17) en dus spelen de Haagse vrouwen in de degradatiepoule van de nacompetitie. Talisa Groen, die veel hoogtepunten meemaakte met Hellas : ,,Het zal even wennen zijn.

In de bomvolle Van der Voorthal in Kwintsheul hoopten de toeschouwers, gelet op de belangen van het duel, op een spectaculair kijkspel. Maar het werd een draak van een wedstrijd. Zelden zullen er in de derby tussen de beide rivalen zo veel technische fouten zijn gemaakt. Het door blessures geteisterde Hellas kon geen vuist maken. Quintus probeerde het nog, maar was geen schim van de ploeg die zo overtuigend in Portugal de kwartfinale van de EC bereikte.

Als de Haagse ploeg van trainer Fred Michielsen op deze cruciale avond wat beter en vooral een tikje slimmer had gespeeld, dan had het de partij ook zomaar wel kunnen winnen. Maar Hellas ploeterde en knoeide er op los. Vooral in de tweede helft viel er nauwelijks een behoorlijke aanval te noteren. En dat baart zorgen voor de play-down, die zaterdag begint met de uitwedstrijd in Aalsmeer.

Talisa Groen, de onvermoeibare spelbepaalster van Hellas, was de enige die er bovenuit stak. Zij verdeelde het spel, scoorde zelf makkelijk, onderschepte veel ballen en blokte de schoten van Quintus knap uit. Maar ook zij kon het niet alleen. Groen teleurgesteld: ,,Ik heb er alles aan gedaan. Maar we hebben op dit moment gewoon niet de ploeg om Quintus te kloppen. Te onervaren en te weinig op elkaar ingespeeld. Het zal nog heel zwaar worden om te overleven. Maar het gaat ons lukken,” hield zij de moed erin.

Bij Quintus tilde men niet zo zwaar aan de wanvertoning. De formatie van oefenmeester Alex Curescu bereikte een mooie vierde plaats in de kampioenspoule en kan in de play-offs nog voor successen zorgen. Dat is tegen DOS, VOC en SEW al eerder bewezen. De Heulse coach en zijn vrouwen waren niet van plan de eeuwige rivaal in het zadel te helpen. Dat verdient een compliment.

Curescu: ,,Wij hadden liever Hellas er wel bij gehad. En onze penningmeester ook. Want dan was het zeker nog tweemaal volle bak geweest met die derby’s. Je zag het vanavond, er komt altijd veel publiek want het leeft enorm.  Bovendien reizen we liever naar Den Haag dan naar Emmen. Maar je kunt het niet maken om expres te verliezen,” was de coach duidelijk over de sportieve plicht van Quintus.

Dat de altijd ambitieuze coach die instelling heel serieus nam, bleek toen hij besloot aanjaagster Talisa Groen van Hellas zelfs persoonlijke bewaking te geven. Dat leidde tot woede bij de Haagse aanhang, die dat wel erg ver vonden gaan. De eerste helft kon Hellas het nog aardig bijbenen. Het had bij 1-3 en 5-6 zelfs het initiatief. Quintus vond het wel best en liet de opponent uitrazen. Vervolgens was het de sterk spelende Jantine Zwinkels die haar ploeg bij de hand nam. Zij zorgde voor de 12-10 ruststand en was ook in het tweede half uur met haar venijnige linkshandige schoten verantwoordelijk voor de ondergang van Hellas.

Doelpunten Quintus: Jantine Zwinkels (9), Cynthia Grift (4), Tess van Buren (4), Roos Lockhorst (3), Daisy Hage (2), Rianne Zonneveld (2) en Britt van Steekelenburg.

Hellas: Shantella Smid (7), Talisa Groen (6), Michelle Favre, Lisanne van Vliet, Denise Maquelin en Susan Barendrecht.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***): Speltechnisch was het bedroevend wat beide partijen lieten zien. Veel technische fouten, balverlies, slecht afronden. De echte handballiefhebber kwam niet aan zijn trekken. De sfeer in de volle Van der Voorthal vergoedde veel. En de Cheerleaders waren met hun wervelende shows rond de wedstrijden en tijdens de time-outs een lust voor het oog. Zij zorgden voor ruim voldoende afleiding én opwinding onder de toeschouwers.

Scheidsrechters (****): Probleemloze partij voor André Hommen en Marco Remmerswaal. Floten met overwicht, volledig neutraal en niets ontging het tweetal. Voordeelregel uitstekend en strafopbouw perfect.

Beste speelsters: Bij Quintus was Jantine Zwinkels de beste. Na haar lange revalidatie is zij weer helemaal terug. Gelukkig maar, want coach Curescu kan haar als linskhander uitstekend gebruiken.

Bij Hellas stak Talisa Groen er met kop en schouders boven uit. Tactisch sterk, technisch sterk en met optimale inzet. De drie tijdstraffen onderstreepten nog eens de inzet waarmee zij streed. Voorbeeld voor haar teamgenoten.

GEWELDIGE DERBYSFEER

De sfeer tijdens de dubbel tussen Quintus en Hellas was geweldig. Uitverkochte Van der Voorthal en alle kinderen mochten gratis naar binnen. De Business Club Quintus had gezorgd voor heuse Cheerleaders. De sierlijke danseressen van Dansstudio Dancerella verzorgden in de rust en tijdens de time-outs een wervelende show. Het was genieten voor de toeschouwers, maar een enkele speler werd er toch wel door afgeleid. Die stond na de time-out plotseling op de verkeerde speelhelft….

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

QUINTUS OP ALLE ONDERDELEN OPPERMACHTIG