Dagboek Léon van Schie – IHF Super Globe

Hagenaar Léon van Schie kreeg de eervolle invitatie om deel te nemen aan de prestigieuze Super Globe in Saoedi-Arabië. Met de deelname van topclubs uit de hele wereld. Hij vertegenwoordigt met Sydney United Australië als Team Oceanië.

AD SPORT – PETER LOTMAN

DEEL 3

De voormalig international houdt ons de komende week regelmatig op de hoogte van zijn ervaringen tijdens het spektakel.

De Super Globe kent met Barcelona, Aalborg en Magdeburg, waartegen Van Schie vandaag begon, een respectabel deelnemersveld. Vandaag deel 3 met de indrukken van het eerste duel met gigant Magdeburg, dat met 20-32 verloren ging.

Van Schie, die zelf pas diep in de tweede helft binnen de lijnen kwam: “De eerste helft konden we het nog wel aardig bijhouden. Toen lukte er bij ons ook wel wat acties. Maar we hadden toch te veel balverlies en andere slordigheden, waardoor Magdeburg te makkelijk uit de tegenaanval kon scoren.

Aanknopingspunt

Na de rust ging het te hard om nog in het spoor te blijven. We moeten nog het nodige verbeteren, maar er zaten ook momenten bij die een aanknopingspunt kunnen vormen voor de volgende wedstrijden. Ondanks de korte voorbereidingsperiode viel het niet tegen. Je ziet dat de tegenstander door het vele samenspelen elkaar blindelings kan vinden. Het was toch wel genieten en dat hebben we dan ook gedaan. Het is een geweldig evenement om als handballer een keer mee te maken. Meer mochten we niet verwachten tegen zo’n topclub.”

Acht treffers Kay Smits

Bij Magdeburg was onze landgenoot Kay Smits – uitgeroepen tot ‘Man of the Match ‘- weer uitstekend op dreef met acht treffers. Verder zagen we bij Magdeburg ook de bekende mannen als Charapkowski, Damgaard, keeper Green, Gullerud, Jense, Hornke en O’Sullivan. Morgen speelt de Duitse club tegen Al Duhail uit Qatar.

DEEL 2

Van Schie: “We zijn nu zes dagen samen en hebben als team zeven keer getraind. Gisteren een oefenwedstrijd gespeeld tegen Al Wehda. Dat is een club uit Saoedi-Arabië die ook meedoet aan de Super Globe. Bij de rust stonden we al met 12-6 achter en we hebben verloren met 25-19. We kunnen nog veel verbeteren, maar er zaten ook al veel goede acties bij. Maar je kunt eigenlijk ook niet meer verwachten van een team dat pas vijf dagen samen traint.

Echte werk

Morgen begint het echte, grote werk. Dan moeten we tegen Magdeburg – met Oranje-international Kay Smits – dat op dit moment ongeslagen bovenaan staat in de Bundesliga. Dat is wereldtop en dus andere koek voor ons. Maar ja, ons uitgangspunt is, dat we gewoon van alles moeten genieten. Elk klein succesje in de wedstrijd moeten we vieren. We spelen in een gigantische hal waar naar verwachting 6.000 toeschouwers zullen zitten. Het is een geweldig evenement om als handballer een keer mee te maken. Ik geniet er ook elk moment van. Bovendien is het mooi om weer even volledig met handbal bezig te zijn. Indrukwekkend om zo veel nieuwe mensen uit verschillende landen en van diverse continenten te ontmoeten. Met ook allemaal hun speciale manier van handballen.

DEEL 1

Van Schie: “Na een lange vlucht ontmoette ik mijn eerste teamgenoten in Doha waar ik een tussenlanding had. Vanaf daar vloog ik met vijf teamgenoten naar Jeddah. We kwam pas om vijf uur ’s nachts in het hotel aan. Na het ontbijt in de ochtend heb ik de rest van het team ontmoet.

Woensdagmiddag de eerste training. Een uitlooptraining na de lange reis en een beetje passing.

Donderdagmorgen de eerste echte training met het team gehad. Het niveau is erg verschillend in de ploeg. Een paar jonge, onervaren gasten uit New Caledonië, Australië en Nieuw Zeeland. En een paar meer ervaren spelers, die de afgelopen tijd ook niet zo veel meer in actie zijn geweest.

Het land is wel bizar, maar alles wordt voor ons geregeld. Iedereen is heel gastvrij. Het is ook mooi om weer met Jan Josef op het veld te staan na onze tijd bij Volendam. Ik had hem vier jaar niet meer gezien.”

Hellas verliest flink van Tachos
Hellas verliest nipt van Aalsmeer 2