ALLEEN WINST TELT VOOR MANNEN EN VROUWEN VAN HELLAS

Den Haag – Zelden zal er zo veel spanning op de stadsderby tussen de handballers van Hellas en Hercules hebben gestaan als komende zaterdag. Beide teams verkeren in de onderste regionen van de degradatiepoule in de eredivisie. Verlies betekent vrijwel zeker straks promotie-/degradatiewedstrijden spelen tegen de algeheel periode kampioen van de eerste divisie. Of nóg erger: rechtstreekse degradatie.

De overlevingsstrijd gaat tussen Hercules (zeven punten), Hellas (vier) en Aristos (drie). Er moeten nog vier wedstrijden worden gespeeld. De laatste ploeg degradeert direct; de voorlaatste heeft nog een ontsnapping tegen de periodekampioen. Beide coaches zijn er van overtuigd, dat ze derde van onderen worden en zich dus in veiligheid spelen.

Neso Saponjic (Hellas): ,,We komen eindelijk weer op sterkte na een moeilijke periode vol blessures. Met onze complete opbouwrij gaan we nog voldoende punten pakken om Hercules en Aristos onder ons te houden. Zaterdag slaan we onze eerste slag. Tegen Quintus hebben we goed gespeeld, maar het moet alleen beter vanaf de cirkel en de hoeken. Ons thuisvoordeel geeft de doorslag.”

Concurrent Maarten Roestenburg (Hercules): ,,Wij zitten juist in de knel door het wegvallen van Nick en Riccardo Masmeijer en Imre Obbens. Gelukkig hadden we meer bonuspunten verzameld. De overwinning afgelopen zaterdag tegen Aristos was van groot belang. Als we ook van Hellas winnen, hebben we voorlopig wat meer lucht. Het zal zwaar worden, maar ik geef ons toch een grote kans de punten te pakken.”

De kraker tussen de beide rivalen begint aan de Laan van Poot om 21.00 uur.

VROUWEN

Ook voor de vrouwen van Hellas staat er een cruciaal duel op de rol. De ploeg van coach Joris Witjens staat op de laatste plaats van de degradatiepoule. Voorafgaande aan de mannenclash komt om 19.00 uur DSS op bezoek. Witjens: ,,Wij móeten winnen. Met Talisa Groen er weer bij gaat dat lukken.”

AD/PETER LOTMAN

DEGRADATIE DREIGT VOOR HELLAS