Anneke van Zanen beoogd voorzitter NOC*NSF

‘SPORT VERBINDT DE MAATSCHAPPIJ’

Den Haag – De Haagse Anneke van Zanen-Nieberg is de beoogde opvolger van André Bolhuis als voorzitter van NOC*NSF.  De bestuurlijke ervaring en krachtige persoonlijkheid van de voormalig tophandbalster van Hellas hebben de doorslag gegeven. Een portret aan de hand van vier vragen.

Het beste is Van Zanen te omschrijven als authentiek, no-nonsense, makkelijk benaderbaar en als iemand die veel positieve energie uitstraalt. Een tikkeltje ambitieus ook, die veel van haar omgeving vraagt en goed kan delegeren. In haar vroegere functie als voorzitter van Hellas kwamen die karaktereigenschappen duidelijk naar voren. Zo kent de sportwereld haar ook: elke dag zichzelf onder alle omstandigheden. Haar benoeming wordt dan ook breed gedragen.

Hoe heeft de sport jou gevormd?

Anneke van Zanen: ,,Ik heb vanaf mijn achtste jaar gehandbald bij Hellas. Door de  toptrainers heb ik geleerd een evenwichtig topsporter te worden. Hard werken, in dienst stellen van het team en verantwoordelijkheid nemen. Na mijn actieve carrière hebben de bestuurders van Hellas mij geleerd hoe je dienstbaar kunt zijn voor het grote geheel. Niet alleen denken in het heden, maar ook tijdig voorbereid zijn om wat gaat komen. Sport is voor mij de inspiratie om het beste uit mezelf te halen en anderen te inspireren hetzelfde te doen. Een uitlaatklep om mijn energie kwijt te kunnen. Samen bouwen, samen winnen en samen verliezen. ”

Waarom pak je die nieuwe functie op?

,,Ik ben al jaren bestuurlijk actief in de sport naast mijn werkzame leven. De combinatie werken en een bijdrage leveren aan de sport is de normaalste zaak voor mij. Toen André Bolhuis aangaf te stoppen, heb ik na overleg met mijn gezin geen moment getwijfeld om die uitdaging aan te gaan. Het NOC*NSF is een prachtige organisatie, midden in de sport en midden in de samenleving. Mijn ambitie is een verbindende bijdrage te leveren aan de ambities van de Nederlandse sport. Sport biedt mensen plezier, draagt bij aan een gezond leven en verbindt de maatschappij.”

Wat wil je bereiken?

,,Het is belangrijk, dat iedereen binnen onze organisatie het beste uit zichzelf kan halen en het naar de zin heeft. Dat geldt voor de aangesloten sportbonden, de Nederlandse topsporters, alle mensen die sport bedrijven en voor de werkorganisatie van NOC*NSF. Sport gaat naast winnen en verliezen ook om verbinden. Met elkaar, het bedrijfsleven en de overheid, werken aan een optimale infrastructuur. Daar wil ik graag een rol in spelen.”

Hoe is het gesteld met de sport in Nederland?

,,Wij mogen trots zijn. We zijn één van de fijnste sportlanden ter wereld. Overal en altijd kan je aan sport doen. Wij hebben mooie boegbeelden met al die aansprekende topsporters in de olympische takken en ook bij de paralympische sporten. Zij zijn voorbeelden voor de jeugd en laten zien dat iedereen kan meedoen en er toe doet. We tellen als klein land mee. Mooi is, dat het belang van sport door de rijksoverheid en lokale overheden door middel van het sportakkoord een steeds belangrijkere rol in de samenleving verwerft. Ik wil graag eraan meewerken dat verder te ontwikkelen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

PASPOORT

Naam: Anneke van Zanen-Nieberg.

Geboortedatum: 30 december 1963.

Burgerlijke staat: Gehuwd; kinderen Tim (24), Saskia (23), Rianne (19) en Maaike (18).

Opleiding: WO, Register Accountant.

Loopbaan: Directeur Algemene Rekenkamer; Plaatsvervangend Secretaris-Generaal Ministerie van Justitie en Veiligheid; Algemeen Directeur Audit Dienst Rijk; tot 31 mei Bestuursvoorzitter accountantsorganisatie Baker Tilly.

Sport: Handbal; speelster eerste team Hellas in eredivisie.

Vervulde functies bij Hellas: jeugdraad, sectie topsport, penningmeester, voorzitter algemeen bestuur en nu nog voorzitter stichting sporthal en coach dames 1.

Andere functies in de sport: voorzitter Stichting Fonds Arbeidsaangelegenheden in de sport; lid Haagse Sportadviesraad; voorzitter Stichting Werkgever Sportclubs Den Haag; voorzitter CTO Metropool; penningmeester Special Olympics Nationale Spelen Den Haag 2020 en lid Adviesraad Bridgebond.

Paul Vis: 'Wij gaan met Hellas geschiedenis schrijven'
Handbalshow van Hagenaars verrast Hurry Up