BROEDERSTRIJD IN BELADEN HAAGSE DERBY

Vader Rick Klompé moet rivaliserende zoons Twan en Sil uit elkaar houden.

De derby in de eredivisie tussen Hellas en WHC/Hercules is altijd speciaal. De burenruzie wordt extra bijzonder wanneer de twee broers Twan en Sil Klompé tegen elkaar strijden met vader Rick als vredestichter. Een vooruitblik met een gezin, dat in het teken staat van de handbalsport.

Twan (18) begon net als zijn broer Sil (16) bij Oliveo in Pijnacker, de club waar naast vader Rick ook moeder Nancy en zus Lara warme herinneringen aan hebben. Ze zwermden allemaal uit: Pa kende successen bij Quintus, ma handbalde bij Ancora en Savosa, Lara is actief in het eerste van Westlandia, Twan stapte over naar Hellas en Sil naar WHC/Hercules. Met als bijzonderheid, dat Rick Klompé inmiddels banden heeft met de beide clubs van zijn zoons. Bij Hellas keept hij in het sterrenteam dat in 2008 landskampioen werd en bij WHC/Hercules is hij keeperstrainer.

GAAT OM PLEZIER

Zaterdag aan de Laan van Poot dus de broederstrijd met voor pa Klompé de moeilijke keuze wie hij moet aanmoedigen. ,,Nee, hoor, ik kijk heel relaxed. We kunnen gelukkig goed relativeren en ik gun het ze allebei. Het is natuurlijk wel spannend, dat ze tegenover elkaar staan. Maar het gaat er vooral om, dat zij plezier hebben. We proberen alle drie de kinderen zo goed mogelijk te faciliteren in hun ontwikkeling. We houden ze goed in de gaten, dat ze niet overbelast raken. Dat is best lastig, omdat ze heel gedreven zijn en steeds op zoek zijn naar een grotere uitdaging.”

De twee knullen die elkaar in de derby te lijf gaan, willen toch eerst even de bal terugkaatsen. ,,Hoe ver wij het tot nu toe hebben geschopt, is zeker ook te danken aan onze ouders. Zij hebben ons altijd naar de trainingen en de wedstrijden gebracht. Ook hebben ze ons steeds geholpen met lastige keuzes bij het kiezen van een club of al dan niet naar de Handbal Academie gaan. We kunnen altijd bij onze ouders terecht voor adviezen en tips. Het voordeel is, dat zij ook allebei hoog hebben gehandbald. Wij mogen veel tijd aan handballen besteden, mogen onze dromen najagen, maar moeten óók onze studie afmaken.”

SNELLE DOORBRAAK

Beide talenten kenden een snelle doorbraak. Twan maakte als eerste de overstap naar eredivisieclub Hellas, waar hij aan zijn vierde jaar bezig is. ,,Ik merkte dat ik meer wilde en een grotere uitdaging zocht. We draaien een mooi seizoen. De laatste tijd verdedig ik veel op de linker uitstapplaats en dat betekent, dat de kans groot is dat ik tegenover Sil kom te staan. Hij is een slimme speler, kan goed de lijnen uitzetten en is beweeglijk. Ik zou het niet leuk vinden om door hem gepasseerd te worden. Als hem dat lukt, krijg ik dat nog lang te horen”, zegt de student Biomedische wetenschappen lachend.

VEEL SPEELTIJD

Broer Sil, die Mechatronica wil gaan studeren, is op zijn beurt ook wel een tikkeltje benauwd voor de kwaliteiten van zijn opponent. ,,Twan heeft veel snelheid, vooral in de break-out, en hij kan sterke acties maken op de hoek. Hij is fysiek heel sterk en heeft een hard schot. Het wordt dus moeilijk om hem af te stoppen. Ik heb het erg naar zijn zin bij WHC/Hercules en ik krijg als A-junior veel speeltijd in het eerste team. Dat had ik in het begin van het seizoen niet verwacht. Daarom kijk ik uit naar elke wedstrijd in het eerste. Ik leer daar veel van. En zo’n derby geeft natuurlijk extra spanning.”

Voor beiden heeft de tweestrijd een extra dimensie. Twan: ,,Als grote broer voel ik me moreel verplicht om van mijn kleine broertje te winnen.” En Sil, die afgelopen weekeinde met WHC/Hercules Nederlands kampioen werd met de A-1 en dus al een hoofdprijs te pakken heeft: ,,Het is altijd leuk om op hetzelfde niveau te spelen als je twee jaar oudere broer en dan ook nog te winnen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

📸 Patrick Dolkens