DERBY HELLAS- WHC/HERCULES WILDE MAAR NIET OP GANG KOMEN

EENVOUDIGE OVERWINNING VOOR EFFECTIEVER HELLAS

Er was met spanning uitgekeken naar de Haagse derby tussen Hellas en WHC/Hercules. Niet vanwege de stand op de ranglijst, want die is duidelijk in het voordeel van Hellas. Maar de krachtmeting tussen de beide rivalen is toch altijd een prestigeduel met de nodige sentimenten. Maar dit keer niets van dat alles. Een gezapige vertoning die eenvoudig met 28-19 door de thuisclub werd gewonnen.

Een derby die dus nooit een echte tweestrijd wilde worden. Hellas was doortastender, scherper, sneller in de aanval en de break-outs. WHC/Hercules daarentegen had de grootste moeite met het vinden van de juiste openingen. Bij Hellas lukte het vrijwel steeds om een vrije man te vinden. Met opnieuw als perfecte afmaker de verwoestend hard schietende Martijn Poot. Hij vertrekt einde van het seizoen naar het HUBO Hasselt van Peter Portengen en wat zullen ze hem missen bij de Haagse eredivisionist…

Hellas pakte al snel het initiatief en slechts in het eerste kwartier kon het Combinatieteam even aanhaken. Maar vervolgens stokte het weer in de aanval en gaf balverlies Hellas de kans steeds op voorsprong te blijven. De 12-9 ruststand bood nog enig perspectief om er na het wisselen een echte wedstrijd van te maken. Maar ondanks de goede bedoelingen lukte het de ploeg van coach Wesley Hage niet om over het dode punt heen te komen. Het was vervolgens voor Hellas een koud kunstje om de stand naar 15-9 te tillen.

UITBLINKER STORM BOLMAN

Vooral door het uitstekende keeperswerk van Storm Bolman lukte het WHC/Hercules maar niet om dichterbij te komen. Bolman werd door zijn sterke reddingen unaniem verkozen tot de MVP.  Hij scoorde zelfs toen WHC even met vier man binnen de lijnen stond. Ook Martijn Poot had voor die uitverkiezing in aanmerking kunnen komen vanwege zijn doelpunten vanaf de negen meter en vanaf de strafworpstip.

Zonder noemenswaardige hoogtepunten en zonder de gebruikelijke opstootjes tijdens een derby kabbelde de partij rustig naar het einde. Coach Hage over de wedstrijd van zijn team: ,,Wij hebben het in de aanval laten liggen. Het was te vlak, waardoor ons spel voor Hellas makkelijk te lezen was en we te simpel breaks tegen kregen. Te veel open kansen gemist. Verdedigend waren we bij vlagen wel goed. Hellas is duidelijk op dit moment verder dan wij.”

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (**) : Het was een wedstrijd van niks viel er alom te beluisteren. Niemand had er echt van genoten, behalve dat Hellas de overwinning kon vieren. En het is altijd prettig om van de stadgenoot te winnen. Hoe, dat maakt vaak niet uit.

Scheidsrechters (****): William Weijmans en Rick Wolbertus hadden uiteraard geen enkele moeite met de gezapige derby. We zagen ze onlangs in actie tijdens de EHF kwalificatiewedstrijd tussen Turkije en Portugal. Dat is wel even andere koek en die partij floten ze eveneens perfect. Het was fijn dat ze de Haagse burenruzie toebedeeld kregen, maar deze was voor dit topkoppel een ‘makkie’.

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (10), Thierry van Zundert (6), Yannick van Zundert (3), Thomas Beltman (2), Kevin Pronk (2), Pim van Starrenburg (2), Ismail Fakhir (1), Twan Klompé (1) en doelman Storm Bolman (1).

Doelpunten WHC/Hercules: Ziggy Eijsenring (6), Koen Houdijk (4), Luca Baak (3), Thimo Bakker (3), Erwin Roeleveld (2), Quinten Rappange (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS NAAR TWEEDE PLAATS