DROOMDEBUUT DONNY VINK IN ORANJE: ‘KIPPENVELMOMENTEN’

Donny Vink (24) heeft een droomdebuut voor het Nederlands team achter de rug. De Haagse handballer maakte tegen Griekenland zijn eerste minuten voor Oranje én was daarin ook nog eens doeltreffend. Het leverde de nodige kippenvelmomenten op.

De behendige en trefzekere hoekspeler kreeg in de tweede helft speeltijd van bondscoach Staffan Olsson en scoorde vervolgens fraai vanuit de snelle break-out. De supporters stonden op de banken en de Haagse fans waren helemaal uitzinnig. ‘Hun’ Donny in het grote Oranje en dan ook nog meteen op het imposante, verlichte scorebord. Na afloop was het dan ook een gekkenhuis toen de nieuwbakken international volop handtekeningen moest uitdelen aan de jonge fans. Vink glunderend: ,,Dat was zó mooi. Op shirtjes, op ballen, overal moest ik mijn naam opzetten. Dan gaat er wel wat door je heen, hoor.”

WILHELMUS

Al eerder waren er kippenvelmomentjes voor de jeugdige debutant. Bij het volkslied was het ook al even slikken. Een stampvolle topsporthal in Almere met luid meezingende supporters én spelers. Vink: ,,Dat was geweldig. Als je daar staat en het Wilhelmus klinkt, schitterend. Dat was echt kippenvel. Ook toen ik tijdens de wedstrijd hoorde, dat ik moest gaan warmlopen, was zo’n moment dat ik nooit meer vergeet.”

Donny Vink stapte vier seizoenen geleden over van het Haagse Hellas naar topclub Aalsmeer. In Den Haag groeide hij uit tot publiekslieveling en ook in de bloemenstad is hij inmiddels een geliefde speler. Hij scoorde bij Hellas al aan de lopende band en ook bij de landskampioen is hij buitengewoon trefzeker. Zijn schoten uit de linkerhoek en uit de snelle tegenaanval zijn vrijwel altijd met een dodelijke precisie. En nu dus ook in Oranje, waar hij in september vorig jaar voor de eerste keer in de voorselectie werd opgenomen.

STERKHOUDERS

Vink is de exponent van een nieuwe lichting Hagenaars. Al eerder maakten cirkelloper Samir Benghanem en keeper Bart Ravensbergen, óók beiden van Hellas, hun debuut. Zij behoren inmiddels tot de sterkhouders van de nationale ploeg.

Vink trots: ,,Het was al prachtig, dat ik de hele vorige week onderdeel mocht zijn van de groep. Het was een gave verrassing, die ik niet had verwacht. Ik ben blij, dat ik er nu echt bij hoor. Het was super om voor een uitverkochte sporthal te mogen spelen. En dan ook nog scoren, een moment waar ik vol plezier op terugkijk.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

BROEDERSTRIJD IN BELADEN HAAGSE DERBY