BROER EN ZUS VAN HELLAS

KEVIN EN KELLY KERSTEN STRIJDEN BEIDEN TEGEN DEGRADATIE

Den Haag – Ze knokken allebei tegen degradatie uit de eredivisie. Kelly Kersten met het eerste vrouwenteam van Hellas en broer Kevin met de mannen van de Haagse club. Maar verwacht geen sombere gezichten van het handballende duo. ,,Wij blijven op zeker in de eredivisie.”

Broer en zus kunnen allebei goed handballen. Op verschillende posities, ieder met hun eigen stijl, met zichtbaar aangeboren talent. Niet zo verwonderlijk met twee ouders die óók op het hoogste niveau actief waren bij Hellas.

Moeder Ingrid van Koppen maakte furore in de glorietijd onder kampioenenmaker Jan Alma. Landstitels, bekers en veelvoudig international.  Ook vader Roland Kersten was een voortreffelijk handballer bij Hellas.

Een vraaggesprek met hun nazaten: dochter Kelly, 24 jaar, studente psychologie en zoon Kevin, 31 jaar, verkoper bij Dixons over karakters, trainers en degradatie.

Wat is je broer voor type speler?

Kelly: ,,Hij speelt zoals zijn karakter is. Rustig en gelijkmatig. Hij doet zijn eigen ding en is  nooit opgefokt. Maakt zich niet snel druk. Kan heel makkelijk relativeren. Hij zet zich optimaal in en als het lukt is dat prima. Zo niet, jammer dan. Hij lijkt precies op zijn vader.”

En hoe zit Kelly in elkaar?

Kevin: ,,Fel en gedreven. Als speelster, maar ook in het dagelijks leven. Ze heeft het hart op de tong. Je hoeft nooit te raden hoe ze ergens over denkt. Direct en open. Dat zie je terug in haar spel. Laat zich niet op haar kop zitten. Dat heeft ze van haar moeder.”

Wat is je mooiste handbalmoment?

Kelly: ,,Mijn periode bij Jong Oranje. Het WK in Slowakije. De wedstrijden met de Haagse selectie. En de vier landstitels met de A-jeugd bij Hellas onder Erik van der Wel als trainer.”

Kevin: ,,Er is één hoogtepunt dat er direct bovenuit springt. Het Nederlands Kampioenschap met Hellas in 2008. Dat vergeet ik nooit. Het was zo onverwacht, maar we hadden ook een sterk team.”

Aan welke trainer denk je met plezier terug?

Kelly: ,,Aan Erik van der Wel. Zowel bij de jeugd als later bij de senioren heb ik veel van hem geleerd. Een vakman. Geweldige oefenstof en hij kon mij goed motiveren. Hij gaf me veel vertrouwen. Net als Joris Witjens nu. Ook met hem heb ik een klik.”

Kevin: ,,Ik vind het niet zo belangrijk wie er trainer is. Ik doe mijn best en hoop dat ik veel speel. In het kampioensjaar was Peter Portengen een topcoach. En nu heb ik respect voor Neso Saponjic, omdat hij zo veel positivisme uitstraalt.”

Wat is de kracht van Kelly?

Kevin: ,,Ze is een natuurtalent. Alles gaat haar makkelijk af. Ze heeft een afstandsschot en kan passeren. Kan ook scoren uit de hoek met van die listige stuitballetjes.”

Wat bewonder je in Kevin?

Kelly: ,,Zijn afstandsschot. Hij schiet de ballen zo makkelijk in de kruising. Jammer dat hij veel last heeft van blessures aan beide schouders, zelfs na de operaties.“

Hoe voorkom je degradatie?

Kelly en Kevin in koor: ,,Degradatie? Dat woord kennen we niet. We blijven in de eredivisie. Worden allebei derde van onder en spelen ons dus rechtstreeks veilig. Kwaliteit voldoende. Hellas hóórt in de eredivisie.”

NACOMPETITIE

SPANNEND

Voor de vrouwen en mannen van Hellas breken zware tijden aan in de strijd tegen degradatie.

Na de verliespartijen van afgelopen weekeinde móet er zaterdag worden gewonnen om van de onderste plaats weg te blijven. De nummer laatst degradeert rechtstreeks en de voorlaatste ploeg speelt twee p/d wedstrijden tegen de algeheel periodekampioen van de eerste divisie.

Stand vrouwen: SEW 6, DSS 5, Hellas 4 en E&O 3 punten.

(Met nog vier wedstrijden te spelen).

Stand mannen: Lions 14, Quintus 11, Swift 10, Hercules 5, Hellas 3 en Aristos 2 punten.

(Met nog zes duels te gaan).

De vrouwen treffen zaterdag (20.00 uur) in Emmen E&O en de mannen ontvangen aan de Laan van Poot om 20.30 uur Aristos.

AD HAAGSCHE COURANT/ PETER LOTMAN

Kevin en Kelly Kersten