DE OPMERKELIJKE KLIK TUSSEN MAARTEN ROESTENBURG EN HELLAS AMSTERDAMSE BRAVOURE GEMENGD MET HAAGSE BLUF

Het leek niet de meest voor de hand liggend combinatie. Maarten Roestenburg trainer/coach van Hellas. De recht-voor-zijn-raap Amsterdammer naar de toch wat chique club in de Haagse Vogelwijk. Maar het lijkt na een aantal trainingen te klikken. ,,Mijn indruk is een leuke, gretige groep.”

Roestenburg (41 jaar), die de vertrokken Fernando Nunes opvolgt, is inmiddels begonnen bij Hellas. ,,De conditietrainingen zijn in volle gang en wij gaan door tot midden juli met de trainingen”, vertelt Roestenburg over de start bij zijn nieuwe club. ,,De indruk die ik krijg is, dat er een ervaren groep staat, die bestaat uit de oude basis met daaromheen een stel ambitieuze en talentvolle jongeren. Verder proberen we een aantal spelers die we er nu bij hebben toe te voegen aan de selectie voor komend seizoen.”

De afgelopen drie seizoenen was Roestenburg oefenmeester bij Aristos, de club waar hij van 2010 tot 2014 ook al actief was. In de tussenliggende periode was de personal trainer in Amsterdam tweeënhalf jaar werkzaam bij die andere club in Den Haag/Rijswijk, Hercules. Zelf handbalde Roestenburg in de jeugd op het hoogste niveau, speelde bij Volendam, trainde verder onder meer De Blinkert en is in bezit van het HT-4 oefenmeesterdiploma. Vorig jaar was hij al in beeld bij Hellas, maar vanwege privéomstandigheden moest hij toen bedanken voor de eer.

LANDSKAMPIOEN
Het is trouwens niet de eerste keer, dat Hellas in zee gaat met een Amsterdammer. In het seizoen 2007/2008 zorgde Peter Portengen voor een sensatie in de Residentie. Die kwam voor één jaar en maakte, tot verbazing van vriend en vijand, Hellas direct ook landskampioen na een drieluik met Volendam. Blijkbaar is de match tussen een Amsterdammer met veel bravoure en de bekende Haagse bluf toch niet zo’n verkeerde. Al moet niet worden verwacht dat Roestenburg, een neef trouwens van Portengen, die legendarische stunt kan herhalen. Léon van Schie, nu manager handbalzaken bij Hellas, was toen trouwens één van de sterkhouders van de Haagse kampioensploeg.

Roestenburg, die een paar andere aanbiedingen op zak had maar koos voor Hellas, lachend: ,,De tijden zijn veranderd. Onze doelstelling nu is het werken aan een nieuwe ploeg voor de toekomst met successen op de langere termijn. Verder ook het inpassen van diversiteit in de groep. We moeten het seizoen ingaan met een basis van minimaal 14 spelers, die straks naadloos meekunnen. Daarbij hebben we als klassering uitgesproken, dat we tussen plek 4 en 6 willen eindigen. Elke plaats hoger zou fantastisch zijn. Wij zoeken niet specifiek nog naar nieuwe spelers. We zijn tevreden met de mix van deze ervaren en jonge gasten die er nu zijn. Keihard werken wordt het motto. We gaan vier keer per week baltraining doen en tweemaal kracht.”

DUIDELIJKE TAAL
De gedreven Roestenburg, die altijd duidelijk laat weten hoe hij ergens over denkt, is blij met de terugkeer in de top van de eredivisie. ,,Het beleid van de club en het spelersmateriaal trekken mij aan. Iedere trainer vindt het heerlijk om landelijk bovenin mee te draaien. Ik dus ook. De spanning en het toeleven naar een prestatie is een lekker gevoel. Hoe het gaat verlopen, moeten we afwachten. Ik probeer altijd eerlijk te zijn naar de spelers en zal soms ook hard moeten zijn. Alleen dan kun je top presteren met elkaar. We hebben een mooi team rondom de ploeg. Medische staf, begeleider, keepertrainers, allemaal gemotiveerde mensen met wie het nu al prettig is om samen te werken. Er zit veel kennis en ervaring bij, waardoor we elkaar scherp kunnen houden. Aan iedereen, spelers, begeleiding, mijzelf, merk je dat de motivatie om er iets moois van te maken groot is.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Yes! Vanaf vandaag zijn de maatregen versoepeld
HELLAS STRIKT DUITSE OPBOUWER ALEXANDER HEINRICH