De slag verloren, maar niet de oorlog

GEEN PANIEK BIJ HELLAS NA VERLIES IN TOPPER TEGEN ARNHEM

Den Haag – Sinds 25 september waren de handballers van AJSports/Hellas ongeslagen. Die succesreeks leverde de Hellenen de eerste plaats in de eredivisie op. Tegen concurrent DSF Arnhem ging het mis (22-31), waardoor zij zakten naar de derde plek.

Ondanks de domper tegen het sterk spelende Arnhem was er van paniek geen sprake bij Hellas. Er heerste berusting of zoals coach Hans van Dijk het verwoordde: ,,We hebben een slag verloren, maar nog niet de oorlog. Het uitzicht op de play-offs voor de BENE-League is nog steeds volop aanwezig. De top-4 zit zó dicht bij elkaar, dan kan het een keer misgaan tegen een van de medekandidaten.”

Ook aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen was na afloop opmerkelijk rustig. ,,We moeten het niet erger maken dan het is. Natuurlijk hadden we willen winnen. Maar Arnhem was feller en er op gebrand de thuisnederlaag goed te maken. Bij ons liep het niet. Aanvallend scoorden we te weinig en verdedigend pakten we ze te laat aan.”

SCHOTKRACHT

Direct in het begin van het weinig spetterende duel was al duidelijk, dat het niet de avond van Hellas was. Er ging al vrij snel veel mis en dat resulteerde halverwege in een 6-10 achterstand. Met alle lof voor Arnhem dat een sublieme partij speelde. De schotkracht van Lucassen, Geurds, Robin Schoenaker, De Bok en de doeltreffende cirkelloper Peter Schoenaker was ongekend. Coach Osvaldo Gomes constateerde: ,,Dit was onze beste wedstrijd van het seizoen.”

Alle onderdelen die bij de strijdlustige opponent wél klopten, ontbraken bij de gastheren. Het schot vanuit de tweede lijn was onzuiver. Al moet worden gezegd, dat de jeugdige doelman Peter Kwant een puike partij keepte. Alleen Wessel Coster (zesmaal) was op schot bij de thuisclub. Vanuit de hoeken lukte het ook niet en aan de cirkel zat Pim van Starrenburg goed in de tang bij de Arnhemse verdedigers. Toch scoorde hij nog knap drie keer.

RENTREE

Het enige positieve was dat Pepijn Michielsen na zijn langdurige beenblessure, eerder dan verwacht, de eerste speelminuten kon maken. Hij maakte direct een voor hem karakteristieke actie die een strafworp opleverde. ,,Ik ben blij, dat ik weer in het veld stond na al die tijd. Erg wennen en ik moet nog veel trainen om het juiste ritme te vinden. Het is jammer, dat het een wedstrijd was waarin het niet lukte bij ons.”

Weinig hoogtepunten dus in de topper of het zouden de wervelende acties van Arnhem moeten zijn. Maar daar waren de Haagse supporters niet voor gekomen.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Van spanning was geen sprake. Dus een echte clash tussen twee titelkandidaten werd het nooit. Er viel wél te genieten van Arnhem, dat een voortreffelijke wedstrijd speelde. Fel, agressief, veel schotkracht en een enorme beleving. Zó spelend, is de ploeg van Osvaldo Gomes kandidaat voor de eerste plaats. Maar dan is stabiliteit een eerste vereiste. Zaterdag tegen Houten en de week erop tegen Tachos moet dat blijken.

Scheidsrechters (****) : Laurens van Kessel en Adrian Tanasescu floten een prima wedstrijd. Niet kinderachtig en overal bovenop. Ondanks het gebrek aan spanning was het toch een lastige partij door de stevige aanpak van beide teams.

Beste spelers : Bij Swift vervulde de jeugdige doelman Peter Kwant een hoofdrol. Hij dreef de Haagse schutters tot wanhoop. Ook de makkelijke scorende Pascal Lucassen en Thijs Geurds verdienden een dikke voldoende. Bij Hellas viel alleen Wessel Coster door zijn zes doelpunten op.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (6), Loek van Bergen en Henegouwen (6/3), Ubbo Starrenburg (4), Pim van Starrenburg (3), Troy Oranje (2) en Thierry van Zundert.

Doelpunten DSF Arnhem : Pascal Lucassen (7), Thijs Geurds (6), Robin Schoenaker (4), Peter Schoenaker (4), Ruben de Bok (3), Sofiane Rhouma (3), Gijs Hoeve (3) en Toine Bartholomeus.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend