DOELMAN BART RAVENSBERGEN HOUDT HELLAS OVEREIND

Venlo – De handballers van Hellas blijven door de 18-24 overwinning op Handbal Venlo volop meedoen in de strijd om de titel in de eerste divisie. Op basis van een sterke verdediging met de uitblinkende doelman Bart Ravensbergen pakte de ploeg van trainer/coach Nico Stet uiteindelijk de volle winst.
Makkelijk ging het niet in Venlo. De Hellenen moesten tegen de stugge verdediging van de thuisclub alle registers opentrekken om tot scoren te komen. Vooral cirkelloper Samir Benghanem had het zwaar te verduren door de stevige aanpak van de Limburgers. Pas na twintig minuten lukte het Hellas bij 6-8 een gat te slaan naar de 8-13 ruststand. Het vlotte combinatiespel en de snelle breaks gaven in die fase de doorslag.
Na het wisselen bouwden de Hagenaars geleidelijk aan de voorsprong uit via 12-18 naar 15-21. Op dat moment was de partij gelopen. Coach Stet kon nog steeds niet beschikken over de geblesseerde Wessel Kuiper, Semmy Boekee en Kevin Kersten. Bovendien ontbrak de Hongaar Richard Werner, die vanwege werkzaamheden definitief is vertrokken naar Ierland.
Vooral dankzij het voortreffelijke keeperswerk van Bart Ravensbergen, die dertig belangrijke stops verrichtte, bleef Hellas in het tweede half uur eenvoudig overeind. Jelmer Laernoes was als speler het beste op dreef. Hij scoorde breaks, strafworpen en speldoelpunten. Ook Ricardo Holman maakte een prima indruk.
Voor coach Stet was maar één aspect van het rommelige duel belangrijk. ,,We hebben de noodzakelijke twee punten gepakt. Daar ging het om. Voor de rest was het van beide kanten een povere vertoning. Maar ook dit soort wedstrijden moet je winnen om bovenin mee te doen.”
Doelpunten Hellas: Jelmer Laernoes (5), Samir Benghanem (4), Daan Kulker (3), Wessel Coster (3), Ricardo Holman (3), Loek van Bergen en Henegouwen (2), Ubbo Starrenburg, Norbert Laernoes, Stefan Coster en Jassine Ghaleb.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Bruno de Beer, deel 13