EINDELIJK WEER DE DERBY TUSSEN QUINTUS EN HELLAS

KEEPERS CAS VAN DER HARST EN CASPAR HOVINGH VERWACHTEN SPEKTAKEL

Er wordt al weken over gepraat en met veel belangstelling naar uitgekeken. Na jaren staat de Haags/Westlandse clash tussen Quintus en Hellas weer op het programma. De klassieke derby met altijd veel spektakel. Veel zal afhangen van de keepers. Daarom vroegen we Cas van der Harst (Quintus) en Caspar Hovingh (Hellas) naar hun verwachtingen.

Beide doelmannen zijn op dit moment goed in vorm. Zij kunnen dus ook in de burenruzie zaterdag (20.30 uur, Kwintsheul) van doorslaggevende betekenis zijn. Van der Harst (25) schoof door als eerste keeper na het stoppen van Paul Vis en het vertrek van Evan de Lange. Hovingh (23) is al een paar seizoenen de eerste man in het doel bij de Hellenen.

Van der Harst, die in 2018 overstapte van Oliveo Pijnacker naar Quintus, trainde pikant genoeg een tijdje mee bij Hellas. Tot een transfer kwam het echter niet. ,,Ik heb veel vriendschappen bij Quintus opgebouwd en die wil ik niet kwijt raken. Bovendien krijg ik nu mijn kans om eerste keeper te zijn en die uitdaging wil ik met beide handen aangrijpen. Ik heb veel vertrouwen in de nieuwe trainer/coach, Ruben Schelbert, wat de hele aanpak betreft.”

Over de kansen tegen rivaal Hellas is Van der Harst uitgesproken. ,,Het wordt een spannende pot, dát is wel zeker, met ons al winnaar. Wij zijn extra scherp, omdat het een derby is. In korte tijd zijn wij als team sterk gegroeid ondanks het vertrek van een aantal bassispelers. We hebben een hoog scorend vermogen. Ook de dekking raakt in samenwerking met mij steeds beter op elkaar ingespeeld. Belangrijk, omdat Hellas een paar goede afstandsschutters heeft die juist in de derby heel gedreven zullen zijn.”

Over zijn concurrent in het Hellasdoel zegt Van der Harst: ,,Caspar is vooral in de een-op-een een sterke keeper. Hij is een reactie-keeper die zich goed groot kan maken. Ook iemand die in de wedstrijd tot grote hoogte kan groeien als hij in het begin veel ballen stopt. Dus wij moeten vanaf het begin meteen trefzeker zijn.”

HOOG STOPPERCENTAGE

Caspar Hovingh valt bij Hellas op door zijn hoge stoppercentage, dat vaak ruim boven de veertig richting vijftig procent ligt. ,,Dat kan alleen”, geeft hij ook zijn teamgenoten de credits, ,,als de dekking goed functioneert. Dat samenspel is erg belangrijk voor mij om goed te kunnen keepen. Als die samenwerking optimaal is, wordt het voor de tegenstander heel moeilijk om tegen ons te scoren.”

Zijn woorden worden onderbouwd door de statistieken. Hellas heeft net als vorig jaar opnieuw het minste aantal doelpunten tegen in de eredivisie. Hovingh: ,,Dát is onze kracht. De taken goed uitvoeren in de dekking en dan de snelle tegenaanval, waardoor we makkelijk doelpunten kunnen maken aan de overkant.”

Hovingh roemt de kracht en ervaring van Quintus. ,,Rick van Ravesteijn vind ik een goede cirkelloper; hij scoort veel. Meerdere spelers hebben ook een aantal jaren ervaring op het hogere niveau. Troy Oranje, die van Hellas komt, en René de Bakker scoren makkelijk vanuit de hoek. Ook heeft Quintus meer wisselmogelijkheden. Het zal dus lastig worden, maar dat neemt niet weg dat ik denk dat wij een goede kans hebben om toch te winnen.”

Over collega Cas van der Harst zegt hij: ,,Ik ken hem niet zo goed. Hij is een goede keeper, maar het is voor hem de eerste keer, dat hij de druk van zo’n topwedstrijd gaat meemaken. Ik heb zo’n derby al vaker meegemaakt. Dat zal voor hem toch wennen zijn en extra druk geven nu hij de eerste keeper is.”

TACTISCH STEEKSPEL

Beide ploegen beschikken over een tactisch sterke technische staf. Bij Quintus is hoofdcoach Ruben Schelbert een ervaren trainer die zelf in Zwitserland bij Kadetten Schaffhausen en in de nationale ploeg op hoog niveau handbalde. Hij krijgt sinds kort ondersteuning van Bart de Koning die na zijn periode bij WHC/Hercules de eredivisie op zijn duimpje kent. Bij Hellas bepalen Joris Witjens, Björn Budding en Maura Visser de tactiek. Alle drie gelouterde topspelers, die ook weten hoe de tegenstander bestreden moet worden. Los van de altijd spectaculaire acties zal het dus óók een tactisch steekspel kunnen worden.

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS MAAKT INDRUK TEGEN ONZUIVER QUINTUS