HELLAS MAAKT INDRUK TEGEN ONZUIVER QUINTUS

DERBY VOL SPANNING ÉN FRAAIE DOELPUNTEN PROOI VOOR HAGENAARS

Wat was het genieten zaterdag tijdens de derby tussen Quintus en Hellas. Niet dat het allemaal even mooi was, maar de spanning, het grillige scoreverloop en de strijdlust maakten veel goed. Na een spectaculaire slotfase wonnen de Hagenaars, toch wel een tikkeltje verrassend, met 25-28. Mede door de schotkracht van Martijn Poot en het sublieme keeperswerk van Caspar Hovingh.

De meeste complimenten gingen na afloop dan ook naar Hellas. Het team van het technisch duo Joris Witjens/Björn Budding speelde een voortreffelijke wedstrijd. Veel inzet, ongekende schotkracht en vooral ook met een hoog tempo. De tactiek leek erop gericht om het Quintus vooral met veel snelheid en wisselende combinaties extra lastig te maken.

Dat lukte in het eerste kwartier nog niet zo goed. De thuisclub pakte het initiatief en kwam na tien minuten op een 7-3 voorsprong door vijf doelpunten van Rick van Ravesteijn vanaf de cirkel. Hij werd herhaaldelijk subtiel aangespeeld door Jordan Beukman, Jordi van Erp en Timo Blom. Dat samenspel verliep in de beginfase prima. Ook de tweede lijn schoten van Beukman hadden succes en daardoor bleef Quintus steeds bij 7-4, 8-5 en 11-9 aan de ruime kant van de score.

FORMIDABELE SCHOTEN MARTIJN POOT

Pas tegen het einde van de eerste helft lukte het Hellas door de opnieuw formidabel schietende Martijn Poot de Westlanders te achterhalen. Hij wilde duidelijk laten zien wat hij in zijn mars heeft nadat zijn avontuur bij Quintus op een teleurstelling was uitgelopen. Bij Hellas voelt hij zich gewaardeerd en coach Joris Witjens geeft hem de ruimte om vanaf wisselende opbouwposities zijn kanonskogels af te vuren. Dat vertrouwen betaalt Poot dubbel en dwars uit de laatste weken.

Direct na de rust (16-15) schoot Beukman, die wél zijn niveau haalde, twee keer fraai raak: 18-15. Vervolgens leek Hellas bij 19-16 en 20-17 even te wankelen, maar het toonde een bewonderenswaardige veerkracht tegen de voormalige BENE-League opponent. Twee wonderschone lobjes vanuit de rechterhoek van Thierry van Zundert zorgden voor de aansluitingstreffer.

SUBLIEME CASPAR HOVINGH

Wéér liep Quintus even weg naar 23-20, maar opnieuw was het Van Zundert die als rechtshandige met zijn bijna ‘onmogelijke’ val/knikworp uit de rechterhoek de stand gelijk trok: 23-23. Vervolgens brak de periode aan waarin de Hellasdoelman Caspar Hovingh andermaal aantoonde over grote klasse te beschikken. Hij stopte in de laatste tien minuten zó veel ballen, dat de Heulse schutters er moedeloos van werden. Waar de hoekspelers van Quintus, René de Bakker, Max van Zijderveld en Troy Oranje, de laatste weken tot de beste schutters behoorden, daar lukte het tegen Hovingh niet om er ook maar één bal in te krijgen.

En omdat Hellas wél bleef scoren door Poot (bij tijdspel bal loepzuiver in de kruising), de altijd sterk spelende Wessel Coster en Thomas Beltman kwam er uiteindelijk de even knappe als verrassende 25-28 eindstand op het scorebord.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****) : Vanaf het begin tot het einde zat je op het puntje van de stoel in de volle en luidruchtige Eekhouthal. Dan weer Quintus op voorsprong en daarna Hellas dat weer sterk terugkwam. Met een zinderende slotfase vol schitterende doelpunten en onbegrijpelijke missers.

Scheidsrechters (****) : Paul Radsma en Marc Vriend floten een prima wedstrijd. Daar dachten sommige spelers (en supporters) anders over, maar die moesten toch echt de schuld bij zichzelf zoeken. Het resolute duo nam weinig verkeerde beslissingen in een buitengewoon lastig duel dat bol stond van de strijd én de irritaties over en weer. Zij gingen daar goed mee om zonder kinderachtig te zijn.  Ze hadden wél de pech, dat de wedstrijdtafel er een rommeltje van maakte, maar ook dat losten zij tactisch op.

Doelpunten Quintus: Rick van Ravesteijn (8), Jordan Beukman (7), Marc de Vreede (4), Timo Blom (2), Jordi van Erp (2), Troy Oranje (1) en Christiano Olivacce (1).

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (9), Wessel Coster (6), Thierry van Zundert (6), Pim van Starrenburg (2), Kevin Pronk (2), Ismail Fahkir (2) en Thomas Beltman (1).

Bijzonderheden: Richard Radder werd onderscheiden met de Gouden Fluit voor 40 jaar scheidsrechter.

De (nieuwe) speaker Ilanit vd Burg verdiende het compliment dat zij uitstekend te verstaan was en zelfs goed uitkwam boven de joelende supporters.

AD SPORT/PETER LOTMAN

21 oktober - OKTOBERFEST!
EINDELIJK WEER DE DERBY TUSSEN QUINTUS EN HELLAS