GALAVOORSTELLING HELLAS

HAAGSE HANDBALPLOEG VESTIGT DOELPUNTENRECORD

Den Haag – De handballers van Hellas hebben er geen twijfel over laten bestaan, dat zij met afstand de beste ploeg van de nacompetitie zijn. Met maar liefst 43-15 veegde de formatie van trainer Nico Stet in de vierde wedstrijd HV Houten van de vloer. De strijd met Hercules om een plaats in de eredivisie lonkt.

Met die monsterscore vestigden de Hellenen een doelpuntenrecord dit seizoen. Eerder, tijdens de reguliere competitie, werd Handbal Venlo al met 33-7 geklopt. Het gaf zaterdag eens te meer aan, dat Hellas in een sterke fase verkeert.

Coach Stet, met al zijn ervaring, was na afloop realist genoeg om toe te geven dat de weerstand van Houten wel erg mager was. ,,Maar toch heb ik mooie acties gezien. De opdrachten werden goed uitgevoerd en vooral de jonkies die nu speeltijd kregen hebben laten zien dat we een brede wisselbank hebben,” aldus de tevreden Hagenaar die aan het einde van het seizoen plaats maakt voor zijn assistent Neso Saponjic.

Hellas miste tegen Houten doelman Bart Ravensbergen (elleboog), Samir Benghanem (schouder), Jelmer Laernoes (hand) en Jeffrey Zevenbergen (hamstring). Het weerhield de Hellenen er niet van direct vanaf het begin het initiatief naar zich toe te trekken. Binnen tien minuten was het al 9-0 voor de thuisclub, waarbij vooral de sterk spelende Norbert Laernoes indruk maakte met zijn acties aan de cirkel en in de break. Ook Stefan Coster en Ubbo Starrenburg schoten met scherp.

Ondanks het grote krachtsverschil bleef het toch een aardig kijkspel. Dat kwam vooral omdat Hellas geen moment verzaakte. Het bleef de toeschouwers vermaken met flitsende combinaties en snelle tegenaanvallen. Zo waren de doelpunten vanaf de cirkel van Laernoes, aangespeeld door Wessel Kuiper, en van Thierry van Zundert, vrijgespeeld door Wessel Coster, juweeltjes. Diezelfde Coster toonde weer aan, dat hij niet alleen een goede opbouwer is, maar bovendien een getalenteerde verdediger.

De 22-6 ruststand deed vermoeden, dat het tweede half uur een lange zit zou worden. Maar niets was minder waar. Door het frivole spel van de Hellenen bleef het boeiend. En op het moment dat de concentratie even inzakte, nam de ontevreden coach Stet direct een time-out om zijn spelers weer op scherp te zetten.

Daarna denderde Hellas met sterk keeperswerk van Stefan Stapper en de jeugdige Nick de Knegt via 32-10 en 40-12 door naar de monsterscore. Het duurde even voordat, vijf minuten voor tijd, de veertigste treffer op het scorebord kwam. Niemand wilde dat doelpunt voor zijn rekening nemen, want dat betekende bier voor de hele ploeg. Het jonge talent Tim Meijer had die traktatie er graag voor over en schoot zijn vijfde treffer binnen.

Een compliment verdienden ook de arbiters Van den Ende en Schootemeijer, die tot het einde geconcentreerd én consequent bleven fluiten. Dat viel niet mee met zo’n krachtsverschil.

Doelpunten Hellas: Stefan Coster (9), Norbert Laernoes (6), Ubbo Starrenburg (5), Tim Meijer (5), Wessel Coster (4), Wessel Kuiper (4), Loek van Bergen, Thierry van Zundert, Semmy Boekee, Stanley Santos en Jack van Straaten (allen 2).

MAARTEN-JAN DE KONING KEERT TERUG

Keeper Maarten-Jan de Koning keert terug bij Hellas. Het voorbije seizoen stond hij onder de lat bij het Rotterdamse HARO, dat uit de eredivisie degradeerde. De Koning kwam al eerder uit voor Hellas en voor het Haagse WHC. Hij wordt de opvolger van international Bart Ravensbergen, die vrijwel zeker een contract tekent bij landskampioen Volendam. Manager Peter Schuit van Hellas: ,,Maarten-Jan wilde vorig jaar al komen, maar koos toen nog voor de eredivisie bij HARO. We zijn blij dat hij nu wel komt. Een sterke keeper.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS ZEER GEMOTIVEERD