HELLAS ZEER GEMOTIVEERD

HAAGSE PLOEG KAN ZICH PLAATSEN VOOR PROMOTIEDUEL

Den Haag – Om meerdere redenen staat de streekderby tussen de handballers van DIOS en Hellas donderdagavond in de speciale belangstelling. Bij winst zijn de Hellenen algeheel periodekampioen en gaan dan strijden om een plaats in de eredivisie. Maar er staat ook prestige op het spel.

Op papier is Hellas handbaltechnisch de betere ploeg. Al eerder dit seizoen is echter gebleken, dat in een derby zo’n voordeel geen enkele rol speelt. Juist voor die partijen tegen Hellas weet de club uit Den Hoorn zich altijd extra op te laden.

Trainer/coach Joris Witjens slaagt er steeds weer in zijn manschappen optimaal te motiveren tegen zijn oude club. Witjens was de virtuoze hoekspeler in de kampioensploeg van 2008. ,,We willen goed meedraaien in de nacompetitie,” zei de fanatieke Witjens meer dan eens, ,,maar we willen het vooral Hellas zo lastig mogelijk maken.”

In het eerste duel tijdens de reguliere competitie zorgde DIOS voor een sensatie door het favoriete Hellas in de eigen hal te kloppen. Omgekeerd was de Haagse ploeg oppermachtig in de Ballonhal. Maar twee weken geleden moest Hellas aan de Laan van Poot weer alles uit de kast halen om een 13-16 achterstand ongedaan te maken om vervolgens moeizaam met 24-21 te winnen. Een meesterzet van coach Stet, dubbele mandekking, was nodig om DIOS op de knieën te krijgen.

De Hellenen weten wat er op het spel staat. Bij winst wacht stadgenoot Hercules voor die zo begeerde plek op het hoogste niveau. Stet: ,,Meer motivatie heb je toch niet nodig?”

De clash tussen Hellas en DIOS begint donderdag in de Ballonhal om 20.30 uur.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS KAN ZICH OPMAKEN VOOR PROMOTIEDUELS EREDIVISIE