HELLAS KAN ZICH OPMAKEN VOOR PROMOTIEDUELS EREDIVISIE

Den Hoorn – De handballers van Hellas kunnen zich gaan opmaken voor de dubbele confrontatie met stadgenoot Hercules voor een plaats in de eredivisie. De ploeg van trainer Nico Stet klopte gisteravond DIOS met 16-25 en is daarmee algeheel periodekampioen van de eerste divisie geworden.

DIOS had het de Hellenen in de beide duels aan de Laan van Poot flink lastig gemaakt. Dit keer was de Haagse ploeg op alle fronten beter. Coach Witjens van DIOS toonde zich na afloop een sportief verliezer: ,,Wij hebben het geprobeerd, maar Hellas is veruit de beste ploeg van deze nacompetitie. Zij gaan terecht spelen voor de eredivisie.”

Vooral het openingsoffensief van de Hellenen was weer indrukwekkend. Pas bij 1-10 kon de thuisclub in de slotfase van de eerste helft een beetje bijkrabbelen tot de 6-13 ruststand. De hechte verdediging van Hellas met daarachter opnieuw de excellerende doelman Bart Ravensbergen gaf bijna niets weg.

De international, die niet naar Volendam gaat maar begeerd wordt door meerdere topclubs, tevreden: ,,Met zo’n dekking is het lekker keepen. We hebben nu die titel en kunnen de strijd aangaan met Hercules.”

Een ruime afvaardiging van Hercules zag hoe Hellas in het tweede half uur meer moeite had met het stugge DIOS. De snelle tegenaanval van de Hagenaars bleef gevaarlijk, maar vanaf de opbouw was de schotkracht minder dreigend. Toch kwam Hellas via 9-17 en 10-20 geen moment in gevaar.

Wessel Coster (zesmaal raak) toonde opnieuw zijn klasse in de aanval en verdediging. Stefan Coster (vijf doelpunten) deed aanvallend niet voor hem onder. Coach Stet kon ook zijn talentrijke wisselspelers nog laten opdraven. Tim Meijer onderscheidde zich daarbij met twee gave treffers.

Bij DIOS moest het schotgevaar komen van Frank Snelder, maar de vaak trefzekere schutter had met vier doelpunten niet zijn beste avond. De thuisclub nam na afloop afscheid van  het drietal Vincent Kwint en de broers Mike en Ian Pottuyt.

AD HAAGSCHE/DELFTSE COURANT/Peter Lotman

Meiden A naar Denemarken