HAAGSE DERBY ZONDER TOESCHOUWERS BIEDT WEINIG SPEKTAKEL

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS MAAKT MINDER FOUTEN DAN WHC/HERCULES EN WINT VERDIEND

Derby’s verdienen in het algemeen niet de schoonheidsprijs. De spanning vergoedt dan veel, maar technische hoogstandjes zijn vaak spaarzaam. Dat was ook het geval in de Haagse broederstrijd tussen WHC/Hercules en Hellas. Veel foute passes, technische fouten en gemiste kansen. Hellas toonde zich met 21-23 (rust 10-11) uiteindelijk de sterkste en de vreugde was er begrijpelijk niet minder om.

Beide ploegen traden nogal gehavend aan. Het Combinatieteam miste Jari van de Moosdijk, Daan de Koning, Michel van Beijnum, Jonah Baak, Lars Vogelaar, Maxime Badji en Koen Houdijk. Hellas moest het doen zonder Kevin Pronk, Jesse van der Linden, Pim van Starrenburg, Thomas Beltman en Anton Ródriguéz.

ROMMELIG DUEL

Al die mutaties maakten het er niet beter op, waardoor het een rommelig duel werd. Toch waren er voldoende lichtpuntjes om geboeid naar de tweestrijd te kijken. Zo waren de beide keepers, Stefan Stapper bij WHC/Hercules en Caspar Hovingh bij Hellas, wél in een prima vorm. Beide doelverdedigers verrichtten een serie knappe reddingen. Ook maakte de jeugdige Ismail Fakhir bij de Hellenen met zijn beweeglijke spel veel indruk en scoorde acht doelpunten. Hij laveerde regelmatig met een handige passeerbeweging door de vijandelijke defensie. Michael Pronk moest Pim van Starrenburg aanvallend vervangen aan de cirkel en Pim van Drimmelen verdedigend. Zij deden dat beiden zeer verdienstelijk.

TE LANG IN LEVEN

Hellas liep snel weg naar 0-3, 1-4 en 2-5, maar het Combinatieteam trok bij tot 4-5. Om en om scoren bracht de ruststand op een marginale 10-11 voorsprong voor de Hellenen. Ook in het tweede half uur een gelijk opgaand duel wat de score betrof, totdat Hellas weer uitliep naar 13-16 en 14-18. Bij 17-19 leek het nog even spannend te worden, maar in de laatste tien minuten toonde Hellas zich toch de betere ploeg.

Coach Maarten Roestenburg van Hellas: ,,Wij hebben eigenlijk WHC/Hercules te lang in leven gelaten. Het werd spannend om niks. We krijgen er maar weer 21 tegen en dat is prima, maar we maken er 23 en dat is te weinig. Door goed keeperswerk bij de tegenstander konden wij niet eerder de trekker overhalen. Wij hebben de vele kansen niet optimaal verzilverd. In de tweede helft komen wij vier doelpunten voor en dat moeten we dan uitspelen, maar dat deden we niet goed.”

SOLIDE STRUCTUUR

Routinier Loek van Bergen en Hengouwen was blij met de overwinning, maar ook hij onderkende de zwakke momenten. ,,Wij hebben deze wedstrijd puur op basis van structuur weten te winnen. WHC/Hercules moest het voornamelijk hebben van een bepaalde vorm van chaos en wij slaagden erin vanuit een solide structuur goed handbal neer te zetten. Ik denk, dat WHC/H beter spel kan brengen, maar dat kwam er dit keer niet uit. Mede door de structuur hebben we de jonge gasten Ismail en Michael goed in hun kracht weten te zetten.”

Coach Bart de Koning van WHC/Hercules snakt met zijn ploeg naar de winterstop. ,,Er had beslist meer ingezeten als we fit en compleet waren geweest. Te veel kansen gemist. Het zit dit seizoen erg tegen, maar we gaan vol goede moed zaterdag naar Arnhem voor de laatste wedstrijd en dan twee weken rust. Verder de wonden likken en op naar het nieuwe jaar zonder hopelijk al die tegenslag.”

Doelpunten WHC/Hercules: Ziggy Eijsenring (4), Mitch Giezeman (4), Luca Baak (3), Michel Verbeij (3), Sander Lassooij (3), Kjeld Meijnen (2), Tom Scheepmaker en Thimo Bakker.

Doelpunten Hellas: Ismail Fakhir (8), Wessel Coster (4), Michael Pronk (4), Olivier Beltman (3), Kevin Hendriks (2) en Loek van Bergen en Henegouwen (2).

MARTIJN POOT VAN QUINTUS NAAR HELLAS
CRUCIALE DUELS VOOR CASPAR HOVINGH MET HELLAS