Hellas blijft koploper eredivisie

NA OVERTUIGENDE ZEGE OP ARISTOS

Amsterdam – Er zijn van die wedstrijden waarin je kwalitatief de betere ploeg bent, maar de tegenstander het je toch lastig kan maken. Dat ondervonden de handballers van Hellas tegen Aristos, al wonnen de Hellenen uiteindelijk toch nog ruim met 25-41.

De Hagenaars delen de ongeslagen koppositie met Houten. Het Amsterdamse Aristos vertoeft in de onderste regionen. Toch waarschuwde coach Hans van Dijk zijn mannen voor onderschatting. ,,Dit zijn in dit stadium moeilijke wedstrijden. Het gevaar bestaat, dat de spelers het te licht opvatten tegen een mindere tegenstander. Toch moet je scherp zijn en de focus blijven houden. Daarin zijn we duidelijk gegroeid. We hebben vooral dit seizoen het vermogen om door te blijven gaan. Ook als we op een ruime voorsprong komen. Het doelsaldo kan aan het einde van de rit nog mee gaan spelen en dan is het van belang dat we daarin goed mee blijven meedoen. Dat is uitstekend gelukt met deze uitslag.”

Hellas was de hele wedstrijd de bovenliggende partij. Aristos, met voormalig Herculestrainer Maarten Roestenburg als technisch leider, speelt opportunistisch handbal. Daar hadden de Hagenaars zich goed op ingesteld. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen: ,,Constant geconcentreerd blijven is dan de opdracht. Dat deden we goed en zag je terug in het spelverloop. We hebben nog redelijk veel kansen gemist en eigenlijk te veel tegendoelpunten moeten incasseren. Maar het belangrijkste is, dat we de punten hebben gepakt en in de race blijven voor de titel. Juist tegen de lager geklasseerde tegenstanders mogen we geen misstappen maken.”

SCHOUDERBLESSURE

De Haagse captain kampt zelf met een schouderblessure en is om die reden op dit moment minder intensief inzetbaar. ,,Mijn schouder is al sinds de voorbereiding niet in orde. De medische staf en ikzelf hadden de hoop dat het de afgelopen weken na een rustperiode weer goed zou komen, maar helaas. Ik mag die schouder niet te zwaar belasten. Het wordt wel langzaam beter, maar ik moet gewoon geduld hebben”, beseft Van Bergen en Henegouwen, die als hij fit is een belangrijke rol vervult in de Haagse ploeg.

Bij Hellas maakte vooral de jeugdige Donny Vink veel indruk. Hij scoorde veertien keer en dat was een opmerkelijk record voor hem in het eerste team van de Hellenen. Vanuit de hoek en de snelle tegenaanval was hij ongrijpbaar. Coach Van Dijk roemde zijn uitblinker: ,,Grote klasse van Donny. Hij is aan een sterk seizoen bezig. Zo overtuigend allemaal.” Naast Vink zag Van Dijk ook aanwinst Glenn Lefel (ex Haro Rotterdam) en Ricardo Holman een voortreffelijke wedstrijd spelen. Lefel heeft duidelijk zijn draai gevonden bij zijn nieuwe club en vertaalde dat naar zes fraaie doelpunten. Holman is door zijn kracht altijd van waarde in de verdediging en demonstreerde ook dit keer weer zijn verwoestende schoten van afstand.

Doelpunten Hellas : Donny Vink (14), Glenn Lefel (6), Ricardo Holman (5), Thierry van Zundert (4), Pepijn Michielsen (3), Wessel Coster (3), Ubbo Starrenburg (3), Robin Nagtegaal (2) en Pim van Starrenburg.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Hellas terug van leerzame trip naar Japan
Wedstrijden komend weekend