HELLAS EN QUINTUS DOOR NAAR KWARTFINALES VAN BEKER

Wateringen – De handbalsters van Hellas, Quintus en Dalfsen hebben de kwartfinales bereikt van het nationale bekertoernooi. Hellas klopte in Wateringen VELO met 20-30. Quintus was in eigen huis te sterk voor Fortissimo: 30-25. Landskampioen Dalfsen stuitte in Zoetermeer op veel weerstand tegen Gemini, maar won op basis van ervaring met 23-29.

VELO, uitkomend in de tweede divisie, bood de Haagse eredivisieclub prima tegenstand. Het bleef voor de goed bezette tribunes lang een echte wedstrijd, vooral ook door sterk keeperswerk van Laura Jetten in het doel van VELO. Zij stopte onder meer twee strafworpen. Ook Sanne Leenders acteerde bij Hellas twee keer sterk bij een zevenmeter.

Bij de rust was het pas 9-13 en na een kwartier in de tweede helft 15-20. Hellas had zichtbaar moeite met het spelen zonder hars. In de laatste periode van het aantrekkelijke kijkspel was de accu leeg bij de ploeg van de vertrekkende trainer/coach Paul van Dijk. De Haagse ploeg van interimtrainer Fred Michielsen startte met de sterkst mogelijke basis en zag Ana Pavkovic en Lisanne van Vliet zeven keer scoren. Talisa Groen was zesmaal trefzeker, evenals de weer herstelde Celine Michielsen. Bij VELO waren Patricia en Kelly Zwinkels ieder vijf keer succesvol.

Quintus had aanvankelijk de nodige moeite met Fortissimo, dat duidelijk versterkt was met ex-international Wendy Smits. Na een kwartier was het pas 7-7 en bij de rust 14-12. Bij de Heulse ploeg keepte Larissa van Dorst een prima partij en was Britt van Steekelenburg zowel aanvallend (4 treffers) als verdedigends sterk op dreef. Na het wisselen werd de strijd rommeliger, maar toch trok de thuisclub via 20-17 het initiatief naar zich toe tot de 30-25 eindstand. Rianne Zonneveld was met acht doelpunten topscorer. Kelly Vollebregt (5), Tess van Buren (4) en Kelly Dulfer (4) waren ook op schot.

De vrouwen van Gemini Zoetermeer en titelhouder Dalfsen bezorgden de toeschouwers in de Oosterpoort een prima handbalavond. De thuisclub, uitkomend in de tweede divisie,  werd niet weggespeeld en keek bij de rust pas tegen een 8-13 achterstand aan. Bij 19-22, tien minuten voor het einde, kon Dalfsen weglopen van de ploeg van trainer Marco van Linstee.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS-HANDBALSTERS MAKEN HET DALFSEN LASTIG