HELLAS HOUDT STAND ONDANKS STERK SLOTOFFENSIEF VAN BFC

TOPSCHUTTERS MARTIJN POOT (15x) EN JEROEN CROONEN (11x) LEVEN ZICH UIT

Bijna gaven de handballers van Hellas de zeker lijkende voorsprong tegen BFC in de slotfase nog uit handen. Bij 31-26, met nog minder dan tien minuten op de klok, kwamen de Limburgers terug tot 31-31. In de zenuwslopende slotfase zorgden Ismail Fakhir en Wessel Coster alsnog voor de bevrijdende 33-32 overwinning.

Het was een boeiend kijkspel, dat werd gedomineerd door de topschutters bij beide teams. Martijn Poot schoot voor Hellas vijftien keer raak en Jeroen Croonen was bij BFC elfmaal succesvol. Bij de Hagenaars maakten verder Ismail Fakhir en doelman Storm Bolman indruk.

Hellas was vooral in de eerste helft de betere ploeg. Het was feller in de duels, verdedigde beter en scoorde aanvankelijk makkelijker. Vooral de nauwelijks af te stoppen Poot en de beweeglijke Fakhir vormden een plaag voor de Limburgse defensie. Voeg daarbij de stops van Bolman (onder meer twee strafworpen) en het was niet verwonderlijk dat de thuisclub na 12-8 en 14-10 kon gaan rusten bij 17-12.

MEER AGRESSIE

Jo Smeets, de ervaren coach van BFC, gaf zijn adepten voor de tweede helft nadrukkelijk mee, dat er meer agressie in het spel moest komen. Het was allemaal te tam, volgens Smeets. Het duurde tot diep in de tweede helft voordat de boodschap werd opgepakt. Hellas bleef er lustig op los combineren én vooral ook scoren door Martijn Poot. Bij 21-16, 24-19 en 28-23 (na een kwartier) wees niets erop dat de Hellenen nog in de problemen konden komen.

Toch gebeurde dat wel. Ondanks fraaie acties van Fakhir(sublieme passeerbewegingen), Wessel Coster (schotenhaarscherp in de kruising) en steeds maar weer Poot met zijn kanonskogels, kroop BFC steeds dichterbij. Vooral Jeroen Croonen, Martijn Meijer en Jur Eussen schoten in die fase met scherp. Bij 31-26 leek er nog niets aan de hand.

Maar het slotoffensief van de Limburgers bracht Hellas nog flink in de problemen. Coach Joris Witjens over de oorzaak: ,,Je merkt dan toch, dat de pijp een beetje leeg raakt. Niet zo verwonderlijk, want de wisselmogelijkheden zijn beperkt. Wij moeten lang met de basis spelen en dat eist in de slotfase zijn tol. Maar gelukkig hielden we nog net stand.”

Dat was inderdaad op het nippertje. Want bij 31-26 schoten Martijn Meijer (2x) en Jur Eussen (3x) hun ploeg binnen zes minuten op gelijke hoogte: 31-31. Op dat moment hing een gelijkspel in de lucht en dat zou voor de spelers én de toeschouwers een fikse tegenvaller zijn geweest. Opnieuw de jeugdige Ismail Fakhir en routinier Wessel Coster zorgden voor opluchting in het Hellaskamp bij 33-31. Vervolgens was de tijd tekort voor BFC om er nog een gelijkspel uit te halen en bleef de eindstand steken op 33-32.

VERDIENDE OVERWINNING

Coach Witjens tevreden: ,,Verdiende overwinning, vind ik, als je kijkt naar het totale wedstrijdverloop. Verdedigend was de tweede helft minder, omdat er niet voldoende werd uitgestapt op hun schutters. Maar al met al tevreden over de werklust en de wil om te winnen.”

Ook de Limburgse coach Smeets kon zich wel vinden in de uitslag. ,,Maar je ziet dat wij met meer agressie in de tweede helft sterk terugkwamen. Zo hadden we de hele wedstrijd moeten spelen. Dan was het beslist anders gelopen. We hebben het in de eerste helft laten liggen.”

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Het was niet altijd even mooi handbal, maar de spanning in het laatste deel van de partij vergoedde veel. Het was meer een schuttersfestijn, waarbij het verdedigen af en toe werd vergeten.

Scheidsrechters (****): Carla van Dijk en Yvonne Wijtenburg floten, eigenlijk zoals altijd, een puike wedstrijd. Het was een stevige partij, maar geen moment ging het duel over de grens. Dat was mede te danken aan de consequente en strakke leiding van het ervaren koppel.

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (15), Ismail Fakhir (7), Wessel Coster (6), Twan Klompé (3), Pim van Starrenburg (1) en Yannick van Zundert (1).

Doelpunten BFC: Jeroen Croonen (11), Martijn Meijer (7), Jur Eussen (5), Ryan Houben (4), Sem Crombag (2), Jordi Cremers (2) en Kjeld Dekker (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

KOSTBARE PUNTEN VOOR HELLAS IN JACHT OP DE TITEL