HELLAS IN OPBOUW KAN STEUNEN OP KEEPER STORM BOLMAN

KRACHTPROEF VOOR JEUGDIGE DOELMAN TEGEN SCHOTVAARDIG BFC

Hellas staat zaterdag voor een zware krachtproef in de eredivisie. Het team van coach Richard Rijkens, die het zonder collega Joris Witjens moet doen, krijgt het schotvaardige BFC op bezoek. De Haagse ploeg raakte nogal wat basisspelers kwijt, maar kan nog steeds steunen op de voortreffelijke keeper Storm Bolman

De positie tussen de palen is bij Hellas eigenlijk nooit een probleem. Storm Bolman moest vorig jaar de geblesseerde Caspar Hovingh vervangen, óók al zo’n talentrijke doelman. En dan hebben de Hellenen ook nog Rens Hulspas achter de hand, die ook zijn mannetje staat in het doel. Niet zo verwonderlijk trouwens al die sterk presterende keepers, want de Haagse eredivisieclub beschikt over Bart Uijtdebroek, dé keeperstrainer van Nederland. Hij leverde in het verleden met onder anderen Bart Ravensbergen en René de Knegt al eerder topdoelverdedigers af.

Bolman (20) zal dus tegen BFC moeten proberen met zijn verdedigers de Limburgse schutters van scoren af te houden. Dat zal niet meevallen, bleek twee weken geleden al toen ook in Den Haag het Combinatieteam WHC/Hercules naar een stevige nederlaag werd gespeeld.

,,Het wordt heel lastig”, beseft Bolman. ,,Vorig seizoen hebben wij daar verloren en thuis met een puntje verschil gewonnen. En ja, zij hebben sterke schutters”, kan hij zich de linkshandige Martijn Meijer nog goed herinneren. ,,Op hem en nog een paar schutters moeten we dus extra goed letten. In hun uitslagen zie ik, dat ze erg veel scoren, maar ook aardig wat doelpunten tegen krijgen. Als wij verdedigend georganiseerd staan, komen we een heel eind.”

BOUWEN AAN NIEUW TEAM

Hellas zag dus een aantal sterkhouders verdwijnen en trainer/coach Richard Rijkens moet dus bouwen aan een nieuw team. Dat kost tijd, dus er zullen ongetwijfeld wedstrijden worden verloren. ,,Maar”, zegt Bolmanoptimistisch, ,,ondanks dat wij veel jongens verloren hebben, vind ik het zelf toch wel goed gaan. We hebben een jong team, dat graag hard wil werken. Onze kracht is vooral de teamspirit. We gaan voor elkaar en gunnen elkaar alles. Ook ons doorzettingsvermogen is goed. Dat bleek wel tegen Feyenoord toen we een grote achterstand toch nog hebben omgezet in een overwinning.”

Storm Bolman, die overkwam van Oliveo uit Pijnacker, vindt het jammer dat Joris Witjens is gestopt. ,,Een groot gemis. Ik heb onder hem mogen debuteren bij het eerste team. Toevallig was dat ook tegen BFC in een uitwedstrijd. Joris paste heel goed bij het team, zowel als coach  als persoon. Maar ik ben blij voor hem dat hij deze knoop heeft durven doorhakken.”

,,Met Richard”, vervolgt de sympathieke doelman positief, ,,hebben we een prima coach erbij. Hij laat ons als team hard werken en is op individueel vlak ook veel bezig met de jongens. Hij heeft het er druk mee en het is wél de bedoeling dat er een trainer/coach bij komt.”

LINKERRIJTJE

Bolman, die de opleiding tot hovenier volgt, weet nog niet precies hoe zijn toekomst eruit gaat zien. ,,Ik zit nu in het eerste jaar van totaal drie jaar. Op maandag ga ik naar school en de rest van de week werk ik 37 uur bij een hoveniersbedrijf. Daar doe ik veel onderhoud en aanleg van tuinen. Wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet. Ik ga óf doorwerken óf een lange reis maken. Wat het handbal betreft, heb ik het nog steeds erg naar mijn zin hier in Den Haag.Mocht er iets anders op mijn pad komen, dan zou ik goed moeten overwegen hoe ik dat met het werk en de trainingen kan combineren.”

Over de lopende competitie en het duel met BFC zaterdag kan Storm Bolman niet veel voorspellen. ,,Ik hoop dat we als team zó veel groeien, dat we met een mooi aantal punten ergens in het linker rijtje eindigen. Dan kunnen we het seizoen daarop weer een hogere doelstelling neerzetten.”

,,En voor zaterdag is het afwachten hoe wij tegen deze ploeg,die ook vorig jaar hoog is geëindigd, met dit jonge team kunnen presteren. Maar knokken zullen we…”

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS REDT HET NET NIET