HELLAS MAAKT INDRUK MET KNAPPE OVERWINNING OP HOUTEN

KEEPER STORM BOLMAN NIET TE PASSEREN; MARTIJN POOT ELF KEER RAAK

Zelfs de meest chauvinistische Hellassupporters haddenniet verwacht, dat hun idolen er uiteindelijk met de winst vandoor zouden gaan tegen koploper Houten. Maar Hellas overtrof zichzelf, speelde een sublieme wedstrijd met keeper Storm Bolman in een glansrol en won dus dik verdiend met 31-24. Door dit resultaat doen de Hagenaars weer mee in de top van de eredivisie.

Er waren nogal wat supporters in de Hellashal vanwege de herdenking van voormalig succestrainer Jan Alma. Veel oudgedienden die in de een of andere hoedanigheid met Alma te maken hebben gehad, bevolkten de speciaal naar hem genoemde tribune. Zij genoten volop van het sterke spel van de huidige Hellenen en waren eigenlijk net zo verrast als de doorgaans aanwezige fans.

Want een verrassing wás het wat Hellas de toeschouwers voorschotelde. Niet zomaar een gestolen overwinning, maar een partij van Haagse kant om je vingers bij af te likken. De verdediging werkte voortreffelijk en als er al eens een bal doorheen schoot of een Utrechtse speler vrijkwam, was daar altijd weer die niet te passeren doelman Storm Bolman. Hij verving de geblesseerde Caspar Hovingh en dat was geen eenvoudige klus voor het pas 19-jarige talent. Maar hij groeide met de minuut en werd terecht uitgeroepen tot Man-of-the-Match.

Zelf bleef Bolman, overgekomen van Oliveo Pijnacker, bescheiden onder alle complimenten. ,,Het ging wel lekker, maar dat kwam ook omdat de dekking het goed deed. Ik heb het erg naar mijn zin bij Hellas. De onderlinge verhouding tussen ons als keepers is perfect. En ik leer heel veel van keeperstrainer Bart Uijtdebroek. En ja, dit is tot nu toe wel de wedstrijd van m’n leven”, reageerde hij na afloop blij maar ingetogen.

SCHUTTERSKWALITEITEN

Andere spelers die indruk maakten, waren de robuuste Martijn Poot en de frêle Ismail Fakhir. Poot, omdat hij opnieuw zijn schutterskwaliteiten toonde met elf doelpunten. Zijn overstap van Quintus naar Hellas heeft hem duidelijk goed gedaan. ,,Ik word hier gewaardeerd en we kunnen alles tegen elkaar zeggen. Bovendien krijg ik veel speeltijd en dat geeft mij  vertrouwen”, aldus de topschutter die de hele week ziek was geweest, maar zich daar doorheen knokte.

Het nog jonge talent Fakhir is uit totaal ander hout gesneden. Een ranke, lichtvoetige speler die soepel door de verdediging kan manoeuvreren, maar ook een prima afstandsschot heeft én weet hoe hij de ruimte moet zoeken. Tegen Houten zorgde hij steeds voor dreiging waarvan ook zijn medespelers konden profiteren.

Zij zorgden met de weer herstelde Kevin Pronk, óók zo’n behendige speler, voor het merendeel van de productie in de eerste helft. Een score die vlak voor rust opliep naar 18-8. Twee slordigheden bepaalden de ruststand op 18-10 en die onverwacht ruime marge gaf voldoende aanleiding tot vrolijke gesprekken.

ONZORGVULDIG

De eerste tien minuten van de tweede helft was niet het beste deel van de Hellenen. Maar zij hadden het geluk, dat ook Houten het nodige balverlies leed en de gecreëerde kansen niet benutte. Ze vonden steeds keeper Bolman op hun weg of waren te onzorgvuldig in de afronding. Maar omdat Hellas bleef scoren, kwam de marge niet echt in gevaar. Bij 20-16 slonk de voorsprong angstig snel, maar door fraaie doelpuntenvan Thierry van Zundert, Kevin Pronk en Wessel Coster was het in de twintigste minuut toch weer 27-20.

In de slotfase schoot Twan Klompé, net binnen de lijnen, nog drie keer knap raak, waarvan de break uit perfect aanspelen van Bolman een juweeltje was. Houten deed via de makkelijk scorende Rogier Teeuwissen en Bram Versteegden nog wat terug, maar de 31-24 kwam geen moment meer in gevaar.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****): Vooral het attractieve spel van Hellas was een lust voor het oog. De inzet was voorbeeldig en de doelpunten en combinaties waren vaak wonderschoon. Houten speelde beneden het normale niveau, maar liet toch zien dat het over een uitstekende ploeg beschikt, die niet voor niets mede aan kop van de ranglijst stond.

Scheidsrechters (****): Ferry van de Beek en Niels Egberts floten een uitstekende wedstrijd. Ze zijn wel het een en ander gewend met hun BENE-League ervaring. Het was jammer, dat Houten zich regelmatig opwond over bepaalde beslissingen die echter volkomen juist waren. (bijvoorbeeld de rode kaart). Het was voor de spelers en staf beter geweest om zich meer te richten op het eigen spel, dat deze keer niet het vereiste niveau haalde.

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (11), Wessel Coster (4), Ismael Fakhir (4), Kevin Pronk (4), Twan Klompé (3), Thomas Beltman (3) en Thierry van Zundert (2).

Doelpunten Houten: Rogier Teeuwissen (6), Bram Versteegden (4), Sem Klinkenberg (4), Ruben de Bok (3), Nils Idema (2), Kyan van Berlo (2), Sam Tukker (1), Boy van Eijk (1) en Jordy Mertens (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS HOUDT DE EER HOOG MET WINST OP FEYENOORD