HELLAS MET OVERMACHT DE STERKSTE IN EENZIJDIGE DERBY

WHC/HERCULES TE STERIEL ZONDER BEWEEGLIJKE SPELBEPALERS

Het was al snel duidelijk, dat de Haagse clash in de eredivisie tussen de mannen van WHC/Hercules en Hellas dit keer geen spektakel zou opleveren. Na acht minuten was het al 1-6 voor de Hellenen en in het verdere verloop van de eenzijdige partij lukte het de thuisclub niet meer die marge te overbruggen. Met 23-33 moest het Combinatieteam erkennen dat de rivaal verder is in de ontwikkeling.

Hellas speelde een voortreffelijke partij handbal met vlot combinatiespel en doeltreffende afronding. Daarbij functioneerde ook de verdediging, met een uitblinkende keeper Storm Bolman, zoals het hele seizoen weer ijzersterk. Niet voor niets heeft het team van Joris Witjens/Björn Budding/Maura Visser het minste aantal tegendoelpunten van de eredivisie. De samenwerking tussen Bolman, die een stoppercentage haalde van bijna 42%, en zijn dekking was opnieuw perfect op elkaar afgestemd.

Direct in de beginfase liet Martijn Poot al zien er zin in te hebben. Zijn verwoestende schoten waren te machtig voor doelman Ole van Grieken en zo keek WHC/Hercules in mum van tijd tegen een achterstand aan van 1-6, 2-8 en 3-10 na een kwartier. Van Grieken stopte nog wel een strafworp van Poot, maar in de tussentijd had hij al vijf keer raak geschoten.

Hij kreeg daarbij steun van Thierry van Zundert, die eveneens een uitstekende wedstrijd speelde. Het is altijd een genot om hem vanuit de rechterhoek als rechtshander met een zijwaartse zweefduik te zien scoren.

ZONDER AANJAGERS

Bij de thuisclub kon alleen Jari van de Moosdijk met zijn harde schoten daar iets tegenover stellen. Hij knalde er regelmatig een paar in, maar ook hij kon niet verhinderen dat Hellas steeds verder wegliep. Zonder de aanjagers Koen Houdijk (buitenland) en Ziggy Eijsenring (blessure) als spelbepalers bleek het Combinatieteam te kwetsbaar.

Coach Wesley Hage probeerde halverwege de schade nog te beperken door Jonah Baak mandekking te laten geven op de midopbouwer Ismail Fakhir. Daardoor werd er wél creativiteit uit de aanval van Hellas gehaald, maar de ploeggenoten van de altijd gevaarlijke en beweeglijke Fakhir profiteerden goed van de ruimte die daardoor ontstond.

De 10-18 ruststand zorgde voor weinig hoop bij de supporters van de thuisclub. Het ging weliswaar na het wisselen iets beter, maar de overmacht van Hellas was dit keer te groot om het nog echt spannend te maken.

Het krachtsverschil bood beide coaches nog wel de gelegenheid om wisselspelers in te zetten. Zo kregen bij WHC/Hercules de jeugdige talenten Daan van Vliet en Marijn van de Ree de nodige speelminuten. Beiden zijn geselecteerd voor Jong Oranje onder 17 en lieten zien dat zij uit het goede hout zijn gesneden.

EXPERIMENTEREN

Hellas experimenteerde in de opstelling door zonder tijdstraf tóch de keeper eruit te halen en met zeven veldspelers aan de slag te gaan. Een uitprobeersel dat in de toekomst, als het er echt op aankomt, nog van pas kan komen.

In het tweede deel liet Hellas nog een paar wonderschone doelpunten zien van Twan Klompé uit de hoek en de break. En pakte ook de altijd stabiele opbouwer Wessel Coster zijn doelpunten mee. Pim van Starrenburg overtuigde opnieuw aan de cirkel met het vrijsperren van zijn teamgenoten én zijn eigen treffers.

Het Combinatieteam moest het naast de schotkracht van Jari van de Moosdijk vooral hebben van Luca Baak en Mitch Giezeman. Thimo Bakker incasseerde nog een ongelukkige, maar terechte, rode kaart toen hij in een poging de bal te onderscheppen zijn tegenstander Olivier Beltman vol in het gezicht raakte.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : De ingrediënten voor een echte derby ontbraken, waardoor het nooit een duel werd. Hellas liet prima handbal zien en dat maakte de partij nog het aankijken waard. De Hellenen blijven door de overwinning meedoen in de top drie van de eredivisie in de strijd om het kampioenschap.

Scheidsrechters (****): André Hommen en Laurens van Kessel hadden als topkoppel, dat ook BENE-League fluit, uiteraard geen enkel probleem met deze wedstrijd. De voordeelregel was perfect en waar het kon lieten zij doorspelen, waardoor het tempo in de wedstrijd bleef. Tevredenheid alom over de prestatie van het tweetal.

Doelpunten WHC/Hercules: Jari van de Moosdijk (8), Mitch Giezeman (3), Luca Baak (3), Tim Frenk (3), Daan van Vliet (2), Jonah Baak (1), Thimo Bakker (1), Sander Lassooij (1) en Mark Broers (1).

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (10), Thierry van Zundert (6), Pim van Starrenburg (4), Twan Klompé (4), Wessel Coster (4), Kevin Pronk (3), Ismail Fakhir (1) en Olivier Beltman (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Hellas winterkampioen!