Hellas moet bouwen aan een nieuw team

Het is de handballers van Hellas niet gelukt promotie naar de BENE-League af te dwingen. Na de nederlaag in de eerste wedstrijd en de opzienbarende zege in het tweede duel verloren de Hagenaars de beslissende partij tegen Hurry-Up met 32-26.

Het was al een wonder, dat Hellas tegen de ervaren Drentse club een derde wedstrijd uit het vuur sleepte. De even onverwachte als glorieuze overwinning twee weken geleden in Den Haag, maakte Hurry-Up toch een tikkeltje nerveus. In eigen huis stelde het echter, volgens verwachting, orde op zaken. De Hellenen konden het hoge niveau van de tweede partij niet herhalen.

Ondanks het verlies kunnen zij terugkijken op een geslaagd seizoen. Lang waren zij in de race voor de titel in de eredivisie en daarmee rechtstreekse promotie. Houten toonde zich uiteindelijk de sterkste. De tweestrijd met Hurry-Up bood Hellas de laatste kans in de play-offs om alsnog de BENE-League te bereiken.

Dat lukte dus niet, maar er werd geen traan gelaten om het mislopen van de grensoverschrijdende competitie. In het Haagse kamp besefte men al te goed, dat promotie zonder forse versterkingen op louter verliespartijen zou uitdraaien. Buurman Quintus weet daar over mee te praten na drie jaar BENE-League. Vooral ook omdat een handvol sterkhouders, inclusief coach Hans van Dijk, Hellas verlaat.

MAXIMALE

Van Dijk vertrekt met pijn in het hart: ,,Het waren twee geweldige jaren. Ik had deze periode niet willen missen. Het werken met deze groep was fantastisch. We hebben het maximale eruit gehaald. Ik kijk met een voldaan gevoel terug op mijn werkzaamheden bij Hellas.”

Oudgediende Ubbo Starrenburg, die de club na tien seizoenen wél trouw blijft: ,,Erg jammer, dat we zo uit elkaar vallen. We hebben genoeg talent. Dat is wel gebleken dit seizoen.” Toch is de linkshandige opbouwspeler realistisch over de toekomst van ‘zijn’ club.

,,Mocht Hellas ooit de aansluiting willen maken met de top, dan moeten dezelfde omstandigheden worden gecreëerd als bij de clubs waar onze talenten nu heengaan. Dan hebben we langer de tijd om aan een team te bouwen. Dat lukt nu gewoon niet en dat is heel jammer. Toch ben ik positief gestemd, omdat een aantal jonge jongens uit de A-jeugd doorstroomt en er hopelijk een paar nieuwe spelers bijkomen. Ik hoop, dat ik die jonge gasten als oude rot nog wat kan bijbrengen.”

VOLGEND SEIZOEN

Ook hoekspeler Troy Oranje is volgend seizoen present in het blauwwit van Hellas. ,,We begonnen goed tegen Hurry-Up, kwamen zelfs op voorsprong maar daarna misten we te veel kansen die er de vorige wedstrijd wél ingingen. We hebben alles uit de kast gehaald om het seizoen mooi af te sluiten. We hebben met deze drie play-offwedstrijden een super teamprestatie neergezet”, vond Oranje die een sterk slot van de competitie kende na het herstel van zijn gebroken kaak.

De komst van een nieuwe trainer is nog onderwerp van gesprek. Starrenburg: ,,De onderhandelingen lopen. De sectie topsport is druk bezig en het is dus afwachten. Het is niet makkelijk. Wij hebben namen van trainers genoemd die wij graag zouden willen, maar die zijn het helaas niet geworden.”

Het profiel is wél duidelijk. Starrenburg: ,,Het belangrijkste is, dat de nieuwe coach goed in de groep ligt en kan aanvoelen wat er nodig is. Vooral, omdat volgend seizoen de selectie  divers is met veel jonge jongens en wat oudere spelers. De opzet van de trainingen is hierbij belangrijk om ervoor te zorgen, dat we als groep en individu vooruitgang boeken en goed kunnen meedraaien in de eredivisie. Dan kunnen we weer aan een sterk team gaan bouwen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

NOMINATIE PEPIJN MICHIELSEN

Pepijn Michielsen van Hellas is genomineerd voor beste handballer van dit seizoen. Hij heeft concurrentie van Hagenaar Tim Bottinga, die voor landskampioen Aalsmeer uitkomt, Tommie Falke (Hurry-Up) en Quinten Colman (Bevo). Bij de keepers gaat het tussen Rudi Schenk (Lions), Marco Verbey (Aalsmeer) en Gerrie Eijlers (Volendam).

Bij de vrouwen zijn uit deze regio keepster Esther de Vos en spelbepaalster Cynthia Devilee-Grift (beiden Quintus) kandidaat. De uitslag wordt zondag 28 april bekend gemaakt tijdens de bekerfinales in topsportcentrum Almere. Die eindstrijd gaat bij de vrouwen tussen Quintus en Venlo; bij de mannen tussen Lions en Volendam.

Hellas heeft afscheid genomen van trainer Hans van Dijk (naar BENE-Leagueclub Volendam) en de spelers Pepijn Michielsen, Donny Vink (beiden naar Aalsmeer), Robin Nagtegaal (Volendam) en keeper Paul Vis (terug naar Quintus).

Fernando Nunes nieuwe trainer van Hellas-heren
Paul Vis: 'Wij gaan met Hellas geschiedenis schrijven'