HELLAS TOCH WÉÉR DE STERKSTE IN DERBY TEGEN WHC/HERCULES

COMBINATIETAM KRIJGT DE REVANCHE NIET TEGEN VEEL FELLER HELLAS

Eerder dit seizoen eindigde de derby tussen de Haagse rivalen WHC/Hercules en Hellas in een ruime overwinning voor de Hellenen. Dat zat het Combinatieteam niet lekker en alles was erop gericht op die zeperd zaterdag goed te maken. Maar die revanche kwam er niet, want wéér pakte Hellas de volle winst: 21-24. Met keeper Storm Bolman in een glansrol.

Wat was nu de oorzaak, dat WHC/Hercules opnieuw in het stof moest bijten. Was Hellas zo veel beter? Op papiermisschien niet, maar de grote verdienste van de Hellenen was dat zij veel meer energie in de wedstrijd stopten. Ze waren venijniger, feller op de bal, strijdlustiger in de duels. Bij het Combinatieteam was het allemaal wat slapjes. In de trant van: het komt straks nog wel goed.

Dat kwam het dus uiteindelijk niet, al opende het team van het technisch duo Wesley Hage/Nick Masmeijer nog wel hoopvol. Bij 5-2, 6-3 en 8-4 leek niets een morele overwinning op de aartsrivaal in de weg te staan. Maar Hellas bleef rustig, liet zich niet van de wijs brengen en hield vast aan het eigenspelletje dat vaak onvoorspelbaar is.

VITAAL BELANG

Een jongen als Kevin Pronk bijvoorbeeld valt eigenlijk niet echt op, maar is altijd van vitaal belang voor de ploeg. Hij verdeelt het spel, schiet listig en laat zich niet verleiden tot domme acties. Even hielden de supporters hun hart vast toen hij met een klap achterover viel op zijn stuitje en zijn hoofdtoen hij werd afgestopt in de verdediging. Maar na een korteherstelpauze op de bank keerde hij de pijn verbijtend terug en was meteen weer van waarde voor zijn ploeg.

Ook de broers Olivier en Thomas Beltman zijn van die spelersvan wie je niet direct wonderen verwacht, maar die als het er op aankomt knokken voor het team. Hun gretigheid en felheid waren een lust voor het oog.

Vooral dankzij die instelling van de Hellenen knokten zij zich terug in de wedstrijd die lange tijd in het voordeel van de thuisclub leek uit te pakken.

En dan natuurlijk keeper Storm Bolman, die met zijn reddingen de schutters van WHC/Hercules tot wanhoop dreef. De 20-jarige jongeling blijft altijd rustig, oogt bescheiden, maar stopt vervolgens op onnavolgbare wijze de moeilijkste schoten.

Hij was er in belangrijke mate de oorzaak van, dat Hellas bij de rust door een fraaie break van Thierry van Zundert, perfect aangespeeld door Bolman, met 12-12 de kleedkamer kon opzoeken.

DOVEMANS OREN

Direct na het wisselen pakten de gasten meteen door. Binnen twee minuten was het 12-14 en moest coach Hage al een time-out nemen om de boodschap die hij in de rust had verteld nog eens te herhalen. Het was allemaal tegen dovemans orengezegd, want het Combinatieteam bleef de mooiste kansen missen. Of beter gezegd: steeds vonden de schutters na een goed uitgespeelde aanval keeper Bolman op hun weg.

Ondanks twee tijdstraffen achter elkaar scoorde Olivier Beltman knap met vier tegen zes 14-18 en pakten donkere wolken zich samen voor de thuisclub. Een korte opleving met twee fraaie doelpunten van Jari van de Moosdijk en sterk keeperswerk van Lars Hemmes zorgde voor 17-18. Maar met acht minuten op de klok kon de thuisclub ondanks treffers van de goed spelende Tim Frenk niet aanhaken.

Een break en een subtiele draaibal van de uitblinkende Olivier Beltman en twee beslissende doelpunten van Vito Kloots(prima wedstrijd) maakten aan alle illusies bij WHC/Hercules een einde.

En dus kon Hellas-coach Richard Rijkens, in het verledenactief bij WHC, ook de tweede derby van dit seizoen met gejuich begroeten.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****): Zoals zo vaak in derby’s was het handbal technisch geen hoogstaand duel. Te veel fouten en slordigheden over en weer maakten het duel af en toe nogal rommelig. De derbysfeer met een volle sporthal, het spannende scoreverloop en de soms fraaie combinaties en doelpunten zorgden tóch voor een aangenaam kijkspel.

Scheidsrechters (****): Steffan van Laarhoven en Sjoerd Thijssen floten een uitstekende wedstrijd. Ze zaten overal dicht op en hadden de zaken volledig onder controle. Vanwege de onderlinge rivaliteit zijn die derby’s altijd lastig om te fluiten, maar zij kweten zich prima van hun taak. Ze lieten zich niet afleiden door randverschijnselen en hielden een duidelijke koers aan.

Doelpunten WHC/Hercules: Tim Frenk (6), Daan van Vliet (4), Jari van de Moosdijk (4), Ziggy Eijsenring (3), Koen Houdijk (2), Sten Maas (1) en Stan Zwinkels (1).

Doelpunten Hellas: Olivier Beltman (7), Kevin Pronk (6), Vito Kloots (3), Joey van Dalen (2), Thierry van Zundert (2), Thomas Beltman (2), Michael Pronk (1) en Dave Uijtdewillegen (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Zonder bravoure stijgt keeper Bolman naar topniveau
WHC/HERCULES WIL EERDERE MISKLEUN TEGEN HELLAS GOEDMAKEN