WHC/HERCULES WIL EERDERE MISKLEUN TEGEN HELLAS GOEDMAKEN

HAAGSE DERBY EXTRA BELADEN VANWEGE REVANCHE-GEVOELENS

Tussen al het moois van de EK in Duitsland, waar de Oranje-mannen schitteren, kunnen de handballiefhebbers in deze regio zaterdag genieten van de altijd spectaculaire Haagse derby tussen WHC/Hercules en Hellas. Tim Frenk(27), de hoekspeler in bloedvorm bij het Combinatieteam, blikt vooruit.

In het eerste duel, in september vorig jaar, was Hellas heer en meester in de eigen sporthal aan de Laan van Poot. Met maar liefst 34-20 kwam er toen een einde aan de lijdensweg van WHC/Hercules in een tweestrijd die eerder nog niet zo’n groot krachtsverschil kende.

Tim Frenk was er destijds niet bij vanwege zijn opleiding tot stuurman op de grote vaart die hem in die tijd naar verre werelddelen bracht. Het zou te ver voeren om die nederlaag toe te schrijven aan het ontbreken van de trefzekere linkerhoekspeler. Feit is wél, dat het technisch duo Wesley Hage/Nick Masmeijer zaterdag in de terugwedstrijd kan beschikken over een in topvorm verkerende Frenk. En dat zal ongetwijfeld een slok op een borrel schelen.

Frenk zelf: ,,Ik was er helaas niet bij in die wedstrijd. Ik had toen wél het geluk, dat mijn werktijden het toestonden om heel ver weg de partij via de livestream te bekijken. Het was extra pijnlijk om je team zó onderuit te zien gaan. Vooral in dé belangrijke derby van Den Haag.”

ALLES GING MIS

Naar de reden van die miskleun kan ook Frenk slechts gissen. ,,Dat het de vorige keer zo mis ging, zag er voor mij uit als een complete offday voor ons team. Alles ging mis. Te gehaast en dus slordig handbal. De afspraken die niet werden nagekomen. Ook stonden er spelers op posities waar zij vrijwel nooit speelden. Ervaring op de eigen positie is toch echt iets wat je nodig hebt, zeker tegenover een sterke keeper als Storm Bolman. Ook ontbrak de ervaring bij de jonge spelers van ons”, doelt Frenk op de jeugdige, gemiddelde leeftijd van zijn team.

Sinds zijn terugkeer van de studiereis als maritiem officier op de Ms Rotterdam van de Holland America Line is Tim Frenkweer helemaal terug op zijn oude niveau. ,,Ik zit er zelf op dit moment goed in, ja. Ik blijf nog altijd onwijs veel plezier halen uit de sport. Verder ligt de intensiteit van de trainingen erg goed met vier keer trainen en twee keer kracht per week. Daarvan merk ik duidelijk dat het resultaat oplevert.”

IN ONS VOORDEEL

Tim Frenk is vol vertrouwen over de goede afloop van het duel voor zijn ploeg zaterdag om 20.00 uur in sporthal Loosduinen. ,,Ik verwacht, dat de kansen nu meer in ons voordeel liggen. Het verschil is dag en nacht tussen de wedstrijd in september en onze partijen van de laatste weken. Wij zijn de laatste tijd als team enorm gegroeid. Onze jongeinternationals hebben inmiddels meer ervaring. Dat was al te zien in de wedstrijd tegen Quintus. Dit samen met de ervaring van degenen die al langer meedraaien, zijn we als ploeg een stuk sterker geworden. We zijn in staat om heel zakelijk en volwassen spel af te wisselen met snelle tegenaanvallen. Die tempowisselingen geven de doorslag.”

Hij verwacht een derby vol emoties en strijdlust. ,,Altijd beladen en niet een pot waarin het mooiste handbal wordt gespeeld. Maar de spanning compenseert dan veel. Het zal er om hangen, maar ik ga voor een nipte overwinning voor ons. We hebben wat goed te maken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS TOCH WÉÉR DE STERKSTE IN DERBY TEGEN WHC/HERCULES