HELLAS TOONT ENORME VEERKRACHT IN TWEEDE HELFT EN WINT

OPLEIDINGSTEAM AALSMEER LAAT OVERWINNING IN SLOTFASE ALSNOG GLIPPEN

Op basis van een geweldige wilskracht in de tweede helft heeft Hellas met 22-21 toch nog de volle winst binnengehaald tegen Opleidingsteam Aalsmeer. Daar zag het bij 8-14 niet naar uit, maar de veerkracht werd beloond. Kevin Pronk zorgde met een schot in de kruising voor de winnende treffer.

Niemand gaf na het eerste half uur eigenlijk nog een euro voor de kansen van de thuisploeg. Nou ja, bijna niemand dan, want de geblesseerde Helleen Olivier Beltman bleef op de tribune volhouden dat het allemaal nog goed zou komen. Zijn vertrouwen werd beloond, want zijn ploeggenoten knokten zich alsnog naar de overwinning. ,,Altijd vertrouwen blijven houden”, luidde zijn devies.

En zo kwam het toch nog allemaal goed voor Hellas, dat een miserabele eerste helft speelde. Er werden zeker acht open kansen gemist en dat bood Aalsmeer de gelegenheid via 2-5, 3-9, en 7-12 een comfortabele 8-13 voorsprong bij de rust op te bouwen. Vooral de altijd makkelijk scorende Kevin Hooijman deed samen met Jordy Neeft nadrukkelijk van zich spreken. Pas na het wisselen, bij 8-14, kwamen de Hagenaars wat beter in de wedstrijd.

SOLIDE DEKKING

Coach Richard Rijkens had een paar tactische wijzigingen aangebracht en de dekking functioneerde ook solider met daarin de sterk spelend Pim van Drimmelen en Joey van Dalen als stevig middenblok. Daarachter verkeerde keeper Storm Bolman opnieuw in een glanzende vorm. Hij stopte niet alleen veel schoten, maar dirigeerde zijn verdediging en scoorde zelf ook nog in het lege doel.

Toen Dave Uijtdewillegen met drie doelpunten zijn team terugbracht naar 14-16 begonnen de supporters er weer in te geloven. De schotkracht bij Aalsmeer haperde en ook het vaak sublieme afspelen naar de cirkelloper mislukte een aantal keren.

Hellas rook zijn kans en door Vito Kloots (prima partij), Joey van Dalen en Michael Pronk werd het in de twintigste minuutzelfs 18-18. Vooral het aanspelen van broer Kevin uit een no-look pass was wonderschoon.

Vervolgens schoot Kevin Pronk een strafworp binnen en zette hij zijn ploeg op 20-19 door een fraai achterwaarts doelpunt uit de rebound. Bij 21-20 nam Aalsmeer-coach Celine Michielsen een time-out met nog twee minuten op de klok. Hooijman schoot zijn vijfde binnen en bij 21-21 leek de partij,die volledig was gekanteld, op een gelijkspel uit de draaien.

Daar wilde Kevin Pronk echter niet aan meewerken en met een loepzuiver schot in de kruising zette de spelmaker 22-21 op het scorebord met nog een halve minuut te gaan.

Aalsmeer ging over op een volledige mandekking, Rijkensnam nog een tactische time-out, maar met vallen en opstaan lukte het Hellas de benauwde voorsprong vast te houden.

KRITISCH

Grote vreugde uiteraard bij de winnende Hagenaars. Maar toch ook een kritische Kevin Pronk. Hij was samen met doelman Storm Bolman de uitblinker. ,,Maar”, was hij zoals zo vaak niet tevreden over zijn eigen spel, ,,ik heb niet echt goed gespeeld. Ik had het spel meer moeten verdelen voor m’n ploeggenoten en meer moeten scoren.”

En ook Thomas Beltman keek ondanks de overwinning een tikkeltje bedremmeld. ,,Het ging niet zo lekker als ik had gewild. We hebben te veel kansen gemist en ik kon niet mijn stempel drukken.”

De zelfkritische geluiden gaven in elk geval aan, dat de Hellenen niet met hun hoofd in de wolken gaan lopen na zo’n overwinning. Ze realiseren zich, dat er elke keer hard gewerkt moet worden voor het resultaat. ,,En dat is ook de kracht van dit team. De veerkracht en de teamspirit”, vond ook coach Richard Rijkens, die nog voldoende kan bouwen met deze jonge ploeg.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***): De eerste helft was bedroevend en niet meer dan één ster waard. Maar de tweede helft was van een heel ander kaliber en vooral door de spanning en het grillige scoreverloop werd de partij naar een aanzienlijk hoger niveau getild.

Scheidsrechters (****): André Hommen en Laurens van Kessel floten een soevereine wedstrijd. Ze hadden alles onder controle en lieten waar mogelijk doorspelen. Door de veelvuldig toegepaste voordeelregel was het een vlotte partij handbal zonder incidenten of irritaties.

Bijzonderheden: Keeper Kik van Veen had de pech dat hij direct in het begin al moest uitvallen met een ogenschijnlijk ernstige enkelblessure. Zijn vervanger Cody van As viel prima in en stopte direct een serie Haagse schoten.

De lange opbouwer Luka Furth (ex WHC/Hercules) kwam na blessureleed weer binnen de lijnen. Bij Hellas ontbraken Olivier Beltman (‘ijsbeentje’) en Yannick van Zundert (lies).

Doelpunten Hellas: Kevin Pronk (7), Vito Kloots (4), Dave Uijtdewillegen (3), Thomas Beltman (2), Joey van Dalen (2), Thierry van Zundert (1), Michael Pronk (1), Thierry van Zielst(1) en keeper Storm Bolman (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

UITBLINKER KEVIN PRONK (17) BEZORGDE HELLAS MET EEN SCHOT IN DE KRUISING ZIJN TEAM DE OVERWINNING

Keeperstrainer Bart Uijtdebroek Lid van Verdienste Hellas
Niek is 80 jaar!